'كوتاهی غیرقانونی' پلیس انگلیس در رسیدگی به پرونده جنجالی شنود تلفنی
نوشته شده توسط : gogos

به گزارش ایرنا، این حكم دادگاه عالی در پی درخواست گروهی از قربانیان شنود تلفنی برای بازنگری قضایی درباره نحوه انجام تحقیقات اولیه پلیس درمورد این پرونده صادر شد.

دادگاه عالی لندن پس از بررسی این درخواست اعلام كرد كه پلیس لندن طی سال های 2006 و 2007 میلادی كه این پرونده برای نخستین بار مطرح شد، باید به قربانیان احتمالی شنود تلفنی اطلاع رسانی می كرد و به آنان نسبت به اینكه ممكن است هدف جاسوسی تلفنی قرار گرفته باشند، هشدار می داد.

فرمانده پلیس لندن این حكم دادگاه را پذیرفت و اعتراف كرد كه پلیس در انجام وظایف خود در زمینه آگاه كردن قربانیان بالفعل و بالقوه

شنود تلفنی قصور كرده است.

'جان پرسكات' عضو مجلس اعیان و معاون سابق نخست وزیر انگلیس، 'كریس برایانت' نماینده حزب كارگر در مجلس عوام و 'برایان پدیك' از معاونان اسبق پلیس لندن از جمله شخصیت هایی بودند كه خواستار بازنگری قضایی درباره نحوه انجام تحقیقات پلیس در مورد پرونده شنود تلفنی شده بودند.

پرسكات از حكم امروز دادگاه عالی لندن استقبال كرد و گفت: ما طی 19 ماه گذشته همه تلاش خود را به كارگرفتیم تا ثابت كنیم پلیس در این پرونده كوتاهی كرده است و اكنون خوشحال هستم كه سرانجام دادگاه این موضوع را تایید كرد و پلیس نیز عذرخواهی نمود.

وی افزود: مقامات پلیس طی سال های گذشته بارها به من گفته بودند كه هدف شنود تلفنی قرار نگرفته ام ولی بعدا مشخص شد كه تلفن های من و دهها نفر دیگر بطور غیرقانونی شنود شده است.

وی اظهارداشت: این سوال بزرگ همچنان باقی است كه چرا پلیس به رغم شواهد و اسناد موجود نتوانست به موقع به قربانیان شنود تلفنی هشدار بدهد.

جان پرسكات و 35 نفر دیگر از قربانیان شنود تلفنی نشریه 'نیوز آو دی ورلد' متعلق به راپرت مورداك یهودی، اوایل ماه جاری صدها هزار پوند به عنوان غرامت از شركت رسانه ای متعلق به مورداك موسوم به 'نیوز اینترنشنال' دریافت كردند.

شركت رسانه ای 'نیوز اینترنشنال' برای جلوگیری از شكایت قضایی به این 36 نفر غرامت پرداخت كرد.

شركت 'نیوز اینترنشنال' به عنوان ناشر 'نیوز آو دی ورلد' همچنین از قربانیان شنود تلفنی رسما عذرخواهی كرده است.

مقامات شركت 'نیوز اینترنشنال' طی سال های گذشته نیز میلیون ها پوند غرامت برای جلوگیری از افشای موضوع شنود تلفنی و یا جلوگیری از تشكیل پرونده قضایی علیه این نشریه به قربانیان خود پرداخت كرده بودند.

موضوع جاسوسی خبرنگاران 'نیوز آو دی ورلد' از تلفن های افراد مشهور برای نخستین بار در سال 2006 میلادی و پس از افشای استراق سمع تلفن های برخی از اعضای خانواده سلطنتی انگلیس علنی شد كه پس از تشكیل دادگاه یكی از خبرنگاران این نشریه به نام 'كلایو گودمن' و همچنین یك بازرس خصوصی به نام 'گلن مالكایر' به زندان محكوم شدند.

پرونده جاسوسی نشریه 'نیوز آو دی ورلد' كه در ابتدا تصور می شد فقط علیه افراد مشهور انجام شده با افشاگری های تابستان امسال وارد مرحله تازه ای شد و به یك بحران ملی و رسوایی بزرگ در انگلیس تبدیل گردید.

افشاگری های اخیر نشان داد كه علاوه بر افراد مشهور تعداد زیادی از مردم عادی و بویژه قربانیان حوادث جنایی و تروریستی و بستگان نزدیك آنان هدف جاسوسی و استراق سمع كاركنان 'نیوز آو دی ورلد' قرار داشته اند. همچنین تلفن ها، صندوق های صوتی و ایمیل های تعدادی از اعضای خانواده نظامیان كشته شده در عراق و افغانستان نیز توسط عوامل این نشریه هك شده بود.

راپرت مورداك كه از دهه 1960 میلادی وارد فعالیت های مطبوعاتی در انگلیس شد، نفوذ زیادی در این كشور دارد و علاوه بر مالكیت بخشی از سهام شبكه تلویزیونی اسكای نیوز، سال ها است نشریات متعددی نظیر تایمز، سان، ساندی تایمز و 'نیوز آو دی ورلد' را كنترل می كند.

نشریه 'نیوز آو دی ورلد' به دلیل بالاگرفتن رسوایی شنود تلفنی در اواخر بهار امسال تعطیل شد.

پرونده جنجالی شنود تلفنی همچنین باعث استعفای فرمانده و یكی از معاونان پلیس متروپلیتن لندن در تابستان امسال شد. بر اساس گزارش های رسانه ای پلیس لندن علاوه بركوتاهی در تحقیقات پرونده شنود تلفنی، طی سال های طولانی روابط نزدیكی را با رسانه های وابسته به مورداك برقرار كرده بود.

حتی برخی از سردبیران و خبرنگاران نشریه 'نیوز آو دی ورلد' برای دریافت اخبار دست اول از پلیس به ماموران رشوه پرداخت می كردند.

تاكنون بیش از 20 نفر از جمله چند افسر پلیس در ارتباط با پرونده شنود تلفنی در انگلیس بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفته اند. همچنین به دستور نخست وزیر انگلیس یك كمیسیون تحقیق قضایی برای بررسی ابعاد مختلف این رسوایی تشكیل شده كه قرار است گزارش نهایی خود را تا پایان سال 2012 میلادی منتشر كند.

اروپام**345





:: برچسب‌ها: جشنواره , سفید , درخت ,
:: بازدید از این مطلب : 269
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: