هفته فرهنگی ایران در تایلند آغاز به كار كرد
نوشته شده توسط : gogos

جلال تمله روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا تاكید كرد: در این هفته با اجرای برنامه های مختلف فرهنگی از جمله نمایش فیلم و برپایی نمایشگاه های مختلف تلاش شده است تا آشنایی تایلندی ها با فرهنگ غنی ایرانی افزایش یابد.

وی تصریح كرد: این نمایشگاه ها دوره های تمدنی ایران، ایران امروز و پیشرفت های علمی ایران در زمینه های مختلف دفاعی، هسته ای، نانو تكنولوژی، سدسازی و ساخت نیروگاه ها و حضور زنان در عرصه فعالیت های مختلف تاریخ قدیم و جدید ایران را در معرض دید تایلندی ها قرار داده است.

تمله در ادامه برگزاری هفته فیلم جمهوری اسلامی ایران را از دیگر برنامه های هفته فرهنگی ایران در تایلند اعلام كرد. مجید بیزمارك سفیر ایران در تایلند نیز در مراسم آغاز این هفته فرهنگی، فرهنگ همزیستی و مدارای تایلندی ها را ستود و آن را ناشی از دوران آیودایا در این كشور دانست كه به اسلام و تاجران مسلمان اجازه داد به این منطقه وارد شده و در آنجا سكنی گزینند.

وی گفت: در حالی كه 400 سال پیش اروپایی ها مسلمانان را تحمل نكرده و آنان را از مستعمرات خود بیرون می كردند آیودایا به مذاهب دیگر اجازه داد تا در صلح و آرامش در كنار یكدیگر زندگی كنند. تاجران مسلمان به رهبری شیخ احمد قمی پایه گذار تشكیل جمعیت شیعیان مسلمان در تایلند و نقش آفرینی در دستگاه حكومتی تایلند شدند.

سفیر ایران همچنین از اعطای جایزه امسال شیخ احمد قمی از سوی سفارت ایران در تایلند به بانجوب بونانگ ژنرال بازنشسته ارتش تایلند و از نوادگان خاندان بونانگ خبر داد. خاندان بونانگ از خانواده های معروف شیعه تایلندی هستند كه مدت ها در دستگاه حكومتی تایلند نفوذ فراوانی داشته اند.

بیزمارك همچنین با اشاره به سوابق همكاری های فرهنگی دو كشور خواستار گسترش روابط فرهنگی و سیاسی دو كشور شد.

'پیروم كاول راتاناكول' رییس دانشگاه 'چولالونگ كورن' تایلند نیز در مراسم افتتاح هفته فرهنگی ایران در بانكوك گفت: امسال به علت 330 امین سالگرد برقراری رابطه دولت سیام با ایران، 230 امین سال تاسیس تهران و بانكوك به عنوان پایتخت دو كشور و 33 امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، سال با شكوهی برای روابط دو كشور است.

وی همچنین از راه اندازی رشته زبان فارسی در این دانشگاه از ترم آتی خبر داد و گفت: همكاری های علمی میان دانشگاهیان دو كشور نیز می تواند در زمینه های گوناگونی از جمله انرژی های تجدیدپذیر توسعه یابد.

آساق**335





:: برچسب‌ها: درخت ,
:: بازدید از این مطلب : 214
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: