اختلال در ارسال گاز ا‌ز ایران و جمهوری آذربایجان به ترکیه
نوشته شده توسط : gogos

اختلال در واردات گاز به ترکیه در حالی صورت گرفته که سرمای هوا این کشور را تحت تاثیر قرار داده است

مقامات ترکیه گفته اند که ارسال گازاز جمهوری آذربایجان و ایران به دلایل فنی در روز سه شنبه هیجدهم بهمن ماه ( ۷ فوریه) متوقف شده است.

اختلال در انتقال گاز به ترکیه با سرمای شدید در این کشور همزمان شده و دشواری هایی را برای مصرف کنندگان به همراه آورده است.

به گفته مقامات ترکیه انتظار می رود که مشکلات ایجاد شده در انتقال گاز ایران به ترکیه تا بعدازظهر سه شنبه هیجدهم بهمن ماه برطرف شود.

ترکیه سالیانه ۶.۶ میلیارد متر مکعب گاز از جمهوری آذربایجان خریداری می کند که این میزان حدود ۱۶ درصد از نیاز این کشور به گاز را تامین می کند.

این کشور همچنین حدود ۱۰ میلیارد مکعب گاز از ایران وارد می کند.

مجید بوجارزاده، سخنگوی شرکت ملی گاز ایران به خبرگزاری رویترز گفته است:" ایران همان میزان گازی را که مورد توافق دو کشور است را به ترکیه صادر می کند. "

آقای بوجارزاده افزوده " این احتمال وجود دارد که به دلیل بعضی مشکلات فنی موقتا از میزان صادرات گاز ایران به ترکیه کاسته شده باشد، اما در حال حاضر ارسال گاز به ترکیه همانند قبل انجام می شود."

اخیرا اختلافاتی برسر قیمت گاز بین ایران و ترکیه بروز کرده بود.

ترکیه گفته بود با توجه به این که ایران به تخفیفی که در خرید گاز مورد نظر این کشور بود، توجه نکرده، این موضوع را به داوری بین المللی ارجاع داده است.

مقامات ایران، شکایت ترکیه در مورد "قیمت زیاد" گاز این کشور را وارد ندانسته اند.

ماه گذشته ترکیه موضوع اختلاف نظر با ایران بر قیمت گاز وارداتی را به اتاق بازرگانی بین المللی مستقر در سوئیس ارجاع داد.

در سال ۲۰۰۹ میلادی، اتاق بازرگانی بین المللی مستقر در سوئیس رای داد که ایران باید مبلغ ۸۰۰ میلیون دلار را به عنوان خسارت مربوط به قرارداد صادرات گاز به ترکیه بپردازد.

گفته شده که اختلاف نظر بین ترکیه و ایران به فشارهای بین المللی فزاینده بر ایران در مورد برنامه هسته ای این کشور ارتباطی ندارد.

ماه گذشته وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا به منظور افزایش فشار بر جمهوری اسلامی ایران برای توقف بخشی از برنامه های هسته ای این کشور، تحریم واردات نفت خام از ایران را تصویب کردند.

مصوبه اتحادیه اروپا که به تصویب تمامی ۲۷ کشور عضو این اتحادیه رسیده است، شامل منع امضای قراردادهای جدید خرید نفت از ایران و فروش فرآورده های نفتی به این کشور و همچنین توقف اجرای قراردادهای نفتی موجود بین کشورهای عضو اتحادیه و ایران از یازدهم تیرماه سال ۱۳۹۱ است.





:: برچسب‌ها: بارسلونا ,
:: بازدید از این مطلب : 316
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: