روزهای خوب برای چپگرایان در یونان
نوشته شده توسط : gogos

به گزارش ایرنا، فشارهای اقتصادی بر یونان پیامد اجرای سیاست ریاضت اقتصادی و تشدید آن به عنوان الزام اتحادیه اروپا، بانك جهانی و صندوق بین المللی باعث شده گرایش مردم به احزاب چپگرا بیشتر شود و اكنون این فرضیه بیش از همیشه مطرح شده است.

نتایج نظرسنجی ها نشان می دهد كه یونانی ها رفته رفته از احزاب طرفدار سرمایه داری رو بر می گردانند و چپگرایان را از راستگرایان بهتر می دانند.

بحران اقتصادی در یونان همزمان با كار دولت حزب پاسوك به رهبری 'جرج پاپاندرئو' شكل گرفت كه ضمن القای ورشكستگی با صندوق بین المللی پول، اتحادیه اروپا و بانك جهانی توافقنامه ای را برای دریافت وام 110 میلیارد یورویی مشروط به اجرای سیاست ریاضت اقتصادی امضا و طرح ها را اجرای كرد.

پاپاندرئو و دولت یونان بارها اعلام كردند، كه دریافت وام باعث شكوفایی اقتصاد كشور خواهد شد و هرگز توافقنامه دیگری برای دریافت وام ضروری نخواهد بود، ولی بعد از گذشت یكسال، مجدداً با تبلیغات وسیع مبنی بر اینكه اوضاع اقتصادی بهتر نشده و در صورت عدم امضای توافقنامه جدید دریافت وام از اتحادیه اروپا، بانك جهانی و صندوق بین المللی، دولت قادر به پرداخت حقوق كارمندان نیست، از اكتبر سال گذشته رایزنی و تلاش برای دریافت وام جدید 130 میلیارد یورویی را آغاز كردند.

منابع وام دهنده موسوم به (تروئیكا) پرداخت وام را به تشدید اجرای سیاست ریاضت اقتصادی شامل اخراج 150 هزار نفر از ادارات دولتی و خصوصی در سه سال آینده، كاهش 20 درصدی پرداختی كاركنان دولتی و خصوصی، انحلال بیش از 40 سازمان و ارگان دولتی، واگذاری تعدادی از شركت ها به بخش خصوصی، كم كردن حقوق بازنشستگی و ادغام تعدادی از ادارات دولتی منوط كردند.

با پذیرش این شروط، سران اتحادیه اروپا نیز با در خواست وام یونان موفقت كردند، مشروط بر اینكه خواسته ها به تایید پارلمان و تعهد كتبی روسای احزاب سیاسی برسد كه هنوز مذاكرات ادامه دارد.

اتحادیه اروپا بویژه آلمان و فرانسه بارها اعلام كرده اند، یونان باید به خواسته های تروئیكا عمل كند و اگر چنین نشود، وام پرداخت نخواهد شد و ممكن است از حوزه یورو نیز خارج شود

كه سبب افزایش نگرانی عمومی و نگاه منفی به مقامات رسمی و دولتی و اتحادیه اروپا بویژه آلمان شده است.

آخرین نظرسنجی موسسه 'پابلیك ایشو'نشان می دهد كه محبوبیت دولت ائتلافی ' لوكاس پاپادیموس' مورد حمایت سه حزب سوسیالیست پاسوك، دموكراسی نوین و تندرو هشدار مسیح ( لائوس)، بشدت كاهش یافته و 91 درصد از مردم از عملكرد دولت راضی نیستند.

اما محبوبیت حزب دموكراسی نوین به علت اندك مقاومت و مخالفت با خواسته های تروئیكایی، بدون تغییر همچنان در سطح 30 درصد مانده است.

ولی حزب سوسیالیست پاسوك كه اكتبر سال 2009 میلادی با 43 درصد آرا در برابر رقیب خود یعنی حزب دموكراسی نوین به برتری دست یافت، فقط هشت درصد آرای مجازی را به خود اختصاص داد.

همزمان قدرت احزاب سیاسی چپگرا در یونان بشدت افزایش یافته است و چپ دموكراتیك 18 درصد، چپ (ك اك) 13 درصد و چپ ائتلاف (سی ریزا) 12 درصد آرا را به خود اختصاص داده اند در حالیكه مجموعه آرای این احزاب از سال 1974 به 15 درصد نمی رسید.

گرچه احزاب سیاسی چپگرای یونان خط مشی واحدی برای مقابله با خواسته های تروئیكا ندارند ولی جمع آرا آنان به 43 درصد رسیده كه از زمان برقراری دموكراسی در این كشور ( 1974) بی سابقه است.

اگر مردم یونان به احزاب چپگرا روی آورند، در واقع سرمایه داری شكسته خورده و این كشور كه عضو سنتی بلوك غرب و سرمایه داری است، از این گردونه خارج خواهد شد و تعادل در حوزه سرمایه داری را به هم خواهد ریخت.

بر اساس آخرین نظر سنجی انجام شده، حزب تندروی هشدار مسیح (لائوس) پنج درصد، حزب طرفدار محیط زیست 5/3 درصد و حزب تندور متمایل به فاشیست( خریس اوگی) 3 درصد آرا را به خود اختصاص می دهند.

یونان در زمان حاضر بیش از 450 میلیارد یورو بدهی خارجی دارد و اتحادیه اروپا بویژه برلین و پاریس نیز فشار می آورند كه این امر خشم یونانی ها را برانگیخته است، بگونه ای كه روز گذشته در تظاهرات ضد سرمایه داری و اعلام مخالفت با تشدید سیاست ریاضت اقتصادی، مردم خشمگین پرچم آلمان را به آتش كشیدند.

بیشتر یونانی ها بر این باورند كه آلمان در دوران جنگ دوم جهانی افزون بر قتل عام شهروندان و تخریب منازل و اماكن، مبالغ زیادی از بانك ها و موسسات یونانی وام گرفته كه هنوز بازپس نداده است بنا بر این برلین نه تنها طلبكار نیست بلكه بدهكار است.

اروپام **2170 **1516





:: برچسب‌ها: وابسته به تکزاس , گربه , انگور چینی ,
:: بازدید از این مطلب : 243
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: