نشست مشترك هم اندیشی اقتصاددانان و اصحاب رسانه در ایرنا برگزار شد
نوشته شده توسط : gogos

در این نشست كه روز چهارشنبه در محل خبرگزاری جمهوری اسلامی برگزار شد، بر اهمیت و جایگاه رسانه های جمعی در پیشبرد بیانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه اقتصادی تاكید شد.

شركت كنندگان در این نشست با اشاره به تاكیدهای معظم له بر حفظ روحیه جهادی در عرصه اقتصادی، تصریح كردند كه رسانه های جمعی بایستی ضمن زنده نگهداشتن روحیه امیدواری، سرزندگی و شادابی و روحیه پایداری و مقاومت در میان مردم، نسبت به دسایس تبلیغاتی و رسانه ای دشمن در حوزه های مختلف خصوصا در حوزه اقتصادی بیش از گذشته هشیار باشند.

در این نشست همچنین با بیان این كه رسانه های دشمن با كمك برای از ایادی داخلی شان،‌ نقش زیادی در ایجاد بحران صوری در بازار ارز و سكه كشور در چند هفته گذشته ایفا كردند، عنوان شد در این میان رسانه های متعهد و دلسوز با هشیاری و همراهی و كمكی كه به مسوولان امر كردند توانستند نقش خوبی در آرامش بخشیدن به فضای ایجاد شده ایفا كنند.

مدیر عامل ایرنا در این نشست در سخنانی با بیان این كه باید میزان مشاركت همه بخش های اقتصادی در تولید مشخص شود، عنوان كرد: رسانه ها نقش موثر و مهمی در این امر دارند.

'علی اكبر جوانفكر' عنوان كرد: در این راستا همچنین لازم است تلاش گسترده ای برای ارتقای سطح فرهنگ، رفتار و منش اقتصادی و كار در كشور صورت گیرد.

وی همچنین ایجاد فضای رقابتی، در عین حال سازنده و بر مبنای عدالت را از دیگر مواردی برشمرد كه نقش مهمی در پیشبرد برنامه های اقتصادی دولت دارد.

وی در همین حال با اشاره به تصمیم اخیر شورای پول و اعتبار در افزایش نرخ سود بانكی گفت: بنا بر تاكید شماری از اقتصاددانان دلسوز كشور این افزایش نرخ سود، دارای جنبه های منفی خصوصا در حوزه تولید، كار و اشتغال است كه نمی توان آنها را نادیده گرفت.

** بستر اجرایی فرمان مقام معظم رهبری در ارتباط با جهاد اقتصادی متصل به فرهنگ است

'پرویز فخر ادخانی' دبیر كار گروه راهبرد جهاد اقتصادی در این نشست گفت: بستر اجرایی فرمان مقام معظم رهبری در رابطه با جهاد اقتصادی متصل به فرهنگ سازی است كه مربوط به عملكرد حوزه رسانه است.

وی با اشاره به حركت هماهنگ تمام گروهها و اقشار برای مقابله با جنگ تحمیلی، اظهار داشت: در زمان جنگ هیچ كس، حتی افرادی كه دارای تفاوت های ایدئولوژیك با نظام بودند در مورد عقب راندن دشمن و این كه چگونه باید عمل كنند، شك نداشتند، اما امروز كه در شرایط جهاد اقتصادی هستیم، اجماع وجود ندارد.

وی گفت: طرح جهاد اقتصادی سخن كوچكی نیست، درایت مقام رهبری برای نامگذاری این سال ستودنی است و این جهاد را آحاد مردم باید در زندگی شخصی، زندگی اجتماعی و سیاسی خود، ساری و جاری كنند.

وی تاكید كرد كه سال جهاد اقتصادی مختص به یك سال نیست و می تواند همه ساله ادامه داشته باشد.

دبیر كار گروه راهبرد جهاد اقتصادی با اشاره به برخی فتنه گری ها در حوزه اقتصادی گفت: وقتی جریان فتنه نتوانست به مطالبات خود در كف خیابان برسد، اولین حركتش این بود كه یك موج راه انداخت كه بانك ملی ورشكسته است و به دنبال این هدف بود كه با رواج این شایعه چرخ های اقتصادی كشور را متوقف كند، ولی با اعتماد مردم به نظام بانكی به خصوص بانك ملی این اتفاق نیفتاد و فتنه گران به هدف خود نرسیدند.

فخر ادخانی افزود: مفسده ای نیز كه در نظام بانكی شاهد آن بودیم، از بیرون ساختار نظام بانكی شروع و به داخل بانكها رخنه كرد و بی شك اینها بدنبال اهدافی هم بودند كه باید شناسایی و به مجازات برسند.

وی افزود: برای حركت اقتصادی نیازمند سرمایه هستیم، برای تامین سرمایه نیز منابع متنوعی وجود دارد و با استفاده از هشت فاكتور امكان تامین سرمایه وجود دارد، ولی در كشور ما به دلیل نبود تنوع در منابع تامین سرمایه، نظام بانكی به عنوان فاكتور اصلی تامین مالی طرحها مطرح است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جایگاه بی بدیل رسانه ها در دنیای جدید گفت: امروز یك حركت جهانی و یك جنگ اقتصادی در دنیا شروع شده و این جنگ به همه ضعفا جهان تحمیل شده است، در این شرایط رسانه ها باید همان نقش را ایفا كنند كه در زمان جنگ تحمیلی ایفا كردند.

وی افزود: امروز نیاز به همان فضای زمان جنگ تحمیلی داریم كه رسانه با قدرت وارد عرصه شود و عمق آگاهی مردم را بالا ببرد.

** پول بانكها حق الناس است

وی افزود: در حوزه بانكی، نیاز داریم كه آگاهی مردم را بالا ببریم، بزرگترین نقص جامعه ما این است كه صاحب منابع بانكی را نمی داند، بیشتر مردم فكر می كنند، پول نظام بانكی مال دولت است و یا از آسمان افتاده است.

وی افزود: رسانه ها باید مردم را متوجه كنند كه پول بانكها حق الناس ترین پول است و هر كس از بانك تسهیلات می گیرد، اگر این تسهیلات را جای دیگر مصرف كند و یا در بازپرداخت آن كوتاهی كند، به 70 میلیون جمعیت كشور مدیون است.

** بحران ها زنگ خطر است

'محمود بهمنی' یكی دیگر از اعضای كار گروه جهاد اقتصادی و رسانه در ادامه این نشست، گفت: بحران هایی كه در امسال در حوزه اقتصادی با آن روبرو بودیم، زنگ خطری است كه مسئولین باید قدری منجسم تر به مسایل اقتصادی بپردازند.

وی با اشاره به نقدینگی سرگردان در بازار گفت: گفته می شود بیش از 300 هزار میلیارد تومان نقدینگی در بازار وجود دارد، از طرفی دولت نیز 340 هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد جامعه می كند و حركت این نقدینگی اقتصاد را دچار مشكل می كند.

بهمنی افزود: موضوع نقدینگی به اندازه ای اهمیت پیدا می كند كه دولت در لایحه بوجه سال 1391 ، انتشار 47 هزار میلیارد تومان اوراق را در نظر گرفته است كه نشان دهنده حجم بالای نقدینگی در بازار است.

وی افزود: نخست باید مشخص كنیم كه جهاد اقتصادی را با چه الگویی می خواهیم پیش ببریم، این در حالی است كه نمی دانیم اقتصاد ما بر اساس چه الگویی باید اداره شود، نسبت اقتصاد ما با نظام اقتصادی سرمایه داری و سوسیالستی هنوز مشخص نیست، متاسفانه علما و حوزه های ما خیلی روشن این موضوع را تبیین نكرده اند و دیدگاههای مختلف را در این زمینه ارایه نداده اند.

وی افزود: رسانه های ما به موضوع واگذاری شركت های دولتی به بخش خصوصی می پردازند و در این مورد به ارایه آمار و ارقام می پردازند، اما پرداختن به آمارها به تنهایی گویا نیست، باید به رویكرد واگذاری ها نیز توجه شود.

وی افزود: در بسیاری از این واگذاری ها معلوم نیست كه منابع نظام در نظر گرفته شده است.

بهمنی گفت: با وجود آمارهای دول در مورد واگذاری شركت های دولتی به بخش خصوصی، بیش از 71 درصد بودجه سال 91 مربوط به بودجه شركت های دولتی است و این نشان می دهد كه حجم عظیمی از دولت درگیر مسائل تصدی گری است كه مخالف رویكرد خصوصی سازی است.

** بیش از 30 سال است كه زیر هجمه های آمریكا قرار داریم

یكی از اساتید دانشگاه نیز در این نشست گفت: بیش از 30 سال است كه زیر هجمه های آمریكا قرار داریم كه این موضوع زمینه های پیشرفت ایران اسلامی را فراهم كرده است.

'حجت الاسلام جعفر طباطبایی' افزود: هم اكنون به لحاظ فرهنگی و سیاسی آنچنان توانمند شده ایم كه رئیس جمهوری ایران می تواند به حیاط خلوت آمریكا برود و قراردادهای سیاسی امضا كند.

وی با بیان این كه خداوند دشمنان ملت ایران را از نادان ها انتخاب كرده است، گفت: امروز كه در زاد روز دهه فجر هستیم علیرغم مشكلاتی كه در برخی از زمینه ها داشتیم، اما پیشرفت های متعددی هم كسب كرده ایم.

طباطبایی با انتقاد از افزایش نرخ بهره های بانكی گفت: افزایش نرخ بهره بانكی به تدریج به تولید صدمه می زند.

به گفته وی، دشمنان ایران درصدد هستند كه ایران را به سوی ایستایی سوق دهند و به رغم این كه رئیس جمهوری با افزایش نرخ سود سپرده های بانكی موافق نبودند، اما مجبور به موافقت با این افزایش شد.

وی معتقد است: با افزایش نرخ بهره های بانكی، تولیدكننده ترجیح می دهد به جای دغدغه های تولید، پول خود را به بانكها بسپارد و از سود بالای آن بهره مند شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به این كه هم اكنون 220 شبكه ماهواره ای در جهان بر علیه نظام اسلامی ایران فعالیت می كنند، گفت: به رغم همه تلاشهایی كه دولت دهم انجام می دهد، اما همواره مورد هجوم منتقدان قرار دارد.

حجت الاسلام طباطبایی معتقد است: فقط دیكته نانوشته ایرادی ندارد و هر كس كه كار كند به طور یقین ایرادهایی هم دارد كه باید در جهت بر طرف كردن آن مشكلات، به جای انتقادهای بی امان، كمك كرد.

** قیمت واقعی ارز بین 570 تا 600 تومان است

رییس خانه صنعت و معدن ایران گفت: در شرایط كنونی، كشور به لحاظ دارا بودن ارز بسیار غنی است و قیمت واقعی ارز بین 570 تا 600 تومان است.

'هادی غنیمی فرد' افزود: با وجود تحریم و مشكلاتی كه كشورهای دیگر برای ما ایجاد كرده اند؛ هنوز بسیاری از كالاهای ایرانی به لحاظ مرغوبیت مشابهات خارجی خود برتر است.

وی با انتقاد از سیستم بانكی كشور گفت: متاسفانه اجازه داده نشده كه سیستم بانكی كشور بر اساس نیاز مردم تغییر كند.

غنیمی فرد با انتقاد به برخی از رسانه های غربی گفت: اعوجاجی كه در هفته های اخیر در خصوص قیمت دلار رخ داده بود، به طور پیگیر از سوی بی بی سی دنبال می شد، به طوری كه توانستند طی مدت كوتاهی قیمت دلار را از 1200 تومان به 1800 تومان برسانند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشكلات موجود در پرداخت وام از سوی بانكها گفت: سیستم بانكی در كشور باید تغییر كند.

وی معتقد است: افزایش نرخ بهره های بانكی به ضرر اقتصاد كشور و تولیدكننده از این موضوع متضرر می شود.

غنیمی فرد اظهار داشت: در صورتی كه هر چه كسب می كنی را به علت بالا بودن بهره باید به بانك پس دهی، بنا بر این اقتصاد در چنین شرایطی رشد نمی كند.

وی با اشاره به نقدینگی موجود در كشور گفت: در صورتی كه نقدینگی در كشور به درستی هدایت شود، می توان از مزایای آن بهره مند شد.

** نبود بسته پیشنهادی برای سال جهاد اقتصادی

'مجتبی ركن نیان' دبیر شورای اقتصاد رادیو اقتصاد نیز با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان سال جهاد اقتصادی، عنوان كرد: رسانه ها باید خود را با سیاست های عنوان شده در فرایند برنامه سازی تطبیق دهند.

وی با اشاره به جنگ رسانه ای دشمن علیه كشورمان گفت: ما یك رسانه ملی هستیم و قطعا باید حمایت از دولت به عنوان یك اصل، مد نظر قرار گیرد.

از نظر ركن نیان، سیاست های حمایتی از دولت در قالب نقد سازنده است و برنامه های طراحی شده نیز در تعامل با اندیشمندان، صاحبان مشاغل طراحی شده و بر مبنای آن جریان سازی و برنامه سازی می شود.

وی با تشریح برنامه های رادیو اقتصاد گفت: یك سری از برنامه های ما كاملا آموزشی بوده، بخش های اطلاع رسانی و خبر و بیان یك سری چالش به معنای ضرورت اولیه و جهت حل مشكلات دنبال می شود.

این كارشناس از آنچه كه نبود بسته ای خاص برای اقتصاد اسلامی نام برد، انتقاد كرد و گفت: حتی با وجودی كه در حال به پایان رساندن سال جهاد اقتصادی هستیم، اما هنوز بسته ای را برای این سال طراحی نكرده ایم.

وی این موضوع را نیز گفت كه تیتر رسانه های مكتوب با رسانه ملی در خصوص اقتصاد كشور با یكدیگر همخوان نیست كه این امر ناشی از نبود هم افزایی است.

** نقد گفتاری موضوعی مهم برای سازندگی

'بهروز فروتن' یك تولیدكننده و صنعت گر نیز در این نشست با اشاره به مسایل اخیر در عرصه اقتصادی كشور گفت: همه برای تحت كنترل درآوردن شرایط ایجاد شده و بهبود وضعیت كنونی مسوول هستند.

این فعال بخش خصوصی گفت: باورهای اقتصادی من در بیش از 50 سال فعالیت در عرصه تولید و صنعت می گوید كه در مسائل اخیر برخی اتفاقات كوچك، بزرگنمایی شد.

وی از نقد گفتاری به عنوان موضوعی مهم برای سازندگی نام برد و گفت: باید موضوعات خاص در محافل خاص مطرح شود و آن را رسانه ای و عمومی نكنیم.

به گفته این فعال بخش خصوصی، برخی جنجال های رسانه ای در حوزه اقتصاد شكنندگی ایجاد می كند.

وی بر ضرورت جا انداختن ایمنی فرهنگ كلمات در جامعه تاكید كرد و گفت: جامعه نیازمند ایمنی تفكر است.

فروتن، توانمندی جمهوری اسلامی ایران برای تولید سالانه حداقل 300 تن محصولات كشاورزی را یاد آور شد و گفت: باید به جای فراهم كردن واردات انواع محصولات و كالاها، به توانمندی های خود باور داشته باشیم و تولید كشاورزی را محور قرار دهیم.

وی می گوید: رسانه ها به جای آب در هاون كوبیدن باید دولت را در رفع مشكلات یاری كنند.

** سیستم آموزشی و عدم رشد خلاقیت ها

'حسن قاسم پور' دیگر شركت كننده در این نشست با انتقاد از نظام آموزشی كشور، گفت: به نظر می رسد سیستم آموزشی كشورمان به جای رشد خلاقیت ها به دنبال تربیت كارمند است.

از نظر وی، رویكرد كنونی سیستم آموزشی كشور منجر به رشد بیكاری می شود.

وی با بیان این كه در زمان حاضر میزان دانش آموخته های بیكار كشورمان بیشتر از كم سوادان است، گفت: مهمترین علت آن تربیت آنها برای كارمند شدن است.

قاسم پور از آلمان به عنوان بزرگترین صادركننده خدمات فنی و مهندسی در جهان نام برد و گفت: این كشور با ترمیم سیستم آموزشی خود توانست رتبه نخست را در این زمینه به دست آورد.

وی گفت: این كه مشكلاتی وجود دارد، مورد اجماع نظر همه است، اما نباید در هیچ زمینه ای سیاه نمایی كرد.

** نقش رسانه ها در اطلاع رسانی

'جمشید لاریجانی' مدیر مسئول روزنامه اقتصاد پویا با استناد به سخنان مقام معظم رهبری گفت: مدیران باید در امر اطلاع رسانی،‌ نقش خود را به خوبی ایفا كنند.

وی تاكید كرد: باید با كمك از رسانه ها به بهره گیری مناسب از رسانه ها برای افزایش سطح آگاهی مردم پرداخت.

** ایجاد اشتغال دغدغه سال جهاد اقتصادی

'احمد محمدی' استاد دانشگاه نیز در سخنانی اظهار داشت: در سال جهاد اقتصادی باید به دنبال ایجاد كار باشیم و یكی از آفت های ما در زمان كنونی موضوع محقق نشدن اهداف اشتغال است.

وی گفت: هم اكنون كشور قطر با پرداخت ماهانه 12 هزار دلار به مهندسان و متخصصان ایرانی از دانش آموخته های كشورمان برای سازندگی این كشور استفاده می كند.

محمدی تاكید كرد: هر چند كه برخی رسانه ها عنوان می كنند نقش سازنده ای در پیشبرد فرهنگ كار و تولید دارند، اما همان ها در جایی دیگر به تبلیغ طلا و ملك به عنوان زمینه های مناسب برای سرمایه گذاری می پردازند.

'حاج علی نژاد' دیگر شركت كننده در این نشست بود كه عنوان كرد: رسانه ها و به ویژه صداو سیما باید با نمایش برخی فیلم های آموزشی به تبیین جهاد اقتصادی بپردازند.

وی بر تغییر بدون اعمال فشار تاكید كرد و گفت: تغییر در جهت مثبت بدون اعمال فشار باعث می شود تا از نیروی انسانی كارآمد به عنوان بزرگترین سرمایه هر سیستم به نحو شایسته بهره گرفته شود.

'حسین رضایی' استاد دانشگاه نیز در این جلسه مشكلات ایجاد شده در فضای كسب و كار را موجب كاهش تولید و افزایش بیكاری به ویژه جوانان دانست و گفت: این مسائل گرانی و بیكاری را در پی دارد كه امیدواریم با همدلی بتوان به رفع مشكلات پرداخت.

'اصغر بالسینی' سردبیر روزنامه ایران نیز در این نشست با اشاره به این كه، در مورد سود بانكی تمام تلاش دولت آن است كه تعدیل سود بانكی محقق شود، افزود: در بسته سیاستی و نظارتی بانك مركزی برای سال 91 ، سخنی از بسته یك ساله نبوده است.

وی عنوان كرد: سخنی از اجرای یك ساله بسته وجود ندارد و قرار است با كوتاه مدت قرار دادن بسته سیاستی - نظارتی امكان عكس العمل مناسب به وجود آید و این یعنی این كه ممكن است با فروكش كردن التهابات مصنوعی بازار ارز مجددا نرخ سود روند كاهشی بگیرد.

بالستینی با بیان این جمله كه شاید دولت پس از چند ماه به بازگشت از مصوبه نرخ سود بانكی فكر كند، گفت: باور این نیست كه افزایش نرخ سود بانكی مشكلات را حل كند.

به گفته وی، واقعیت این است كه در چند سال اخیر هم كه نرخ سود بانكی پایین بوده، منابع مردم در سیستم بانكی كاهش نیافته است.

نماینده روزنامه ایران تاكید كرد: باید توجه داشته باشیم كه باید مانع از دادن هر گونه علامت نادرست به جامعه شد.

اقتصام **9123**1579**1601/1594





:: برچسب‌ها: روز تعطیل , واشنگتن ,
:: بازدید از این مطلب : 208
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: