وحدت فلسطینی، وحشت صهیونیستی
نوشته شده توسط : gogos

آشتی ملی میان فلسطینی ها یك گام دیگر به جلو برداشت. رهبران گروه های اصلی فلسطینی-فتح و حماس- روز دوشنبه گذشته در نشستی در دوحه پایتخت قطر بر سر تشكیل دولت وحدت ملی در فلسطین به ریاست 'محمود عباس' رییس كنونی تشكیلات خودگردان فلسطینی، به توافق رسیدند.

توافق اولیه برای تشكیل دولت موقت بهار امسال در اجلاسی در قاهره به دست آمد. جایی كه در آن گروه های فلسطینی پس از چهار سال نزاع و كشمكش توافقنامه آشتی ملی را امضا كردند و توافق كردند كه از این پس اداره امور تمامی سرزمین های فلسطینی به تشكیلات واحدی سپرده شود.

پس از گذشت چند ماه از توافق قاهره سرانجام، گروه های فلسطینی در اجلاس قطر اعلام كردند كه یك دولت انتقالی به ریاست محمود عباس تشكیل می دهند تا بزودی انتخابات مجلس و ریاست جمهوری برگزار كند. انتخاباتی كه قرار بود چهار ماه دیگر برگزار شود اما چون تعیین نخست وزیر ماه ها طول كشید به تعویق افتاد.

بنابه گزارش ها تركیب كابینه دولت موقت تا حدود دو هفته دیگر اعلام می شود. كابینه ای كه گفته می شود اعضایش چهره های مستقل و تكنوكرات خواهند بود.

اختلاف حماس و فتح به 6 سال پیش برمی گردد. حماس در انتخابات مجلس كه با نظارت بین المللی نیز برگزار شد، پیروز شد اما كشورهای غربی كه دل خوشی از این گروه نداشتند، حاضر به همكاری با این دولت نشدند. پس از آن نزاع میان گروه های فلسطینی شدت گرفت. حماس نیروهای طرفدار فتح را از نوار غزه بیرون كرد و كنترل این باریكه را در دست گرفت. محمود عباس هم كرانه باختری رود اردن را به دست آورد و در عمل دو دولت تشكیل شد.

بعد از آن همه تلاش ها برای آشتی دادن دو طرف به مشكل خورد تا اینكه دو طرف امسال حاضر به كنار گذاشتن اختلافات شدند.

بسیاری معتقدند كه زمینه اصلی آشتی گروه های فلسطینی، تحولات یكسال اخیر در جهان عرب و موج خیزش های مردمی در كشورهای عربی بوده است. زوال و فروپاشی نظام های سیاسی در جهان عرب كه تحت تاثیر اعتراض های مردمی اخیر در این منطقه شكل گرفته، رهبران فلسطینی را به این فكر واداشت كه تا دیر نشده برای بازسازی ساختار نیم بند سیاسی این كشور فكری بكنند. این نگرانی برای فلسطینی ها از این جهت بیشتر بود كه آنها هنوز دارای یك دولت مستقل نیستند و هرگونه تعلل در این زمینه می توانست عواقب جبران ناپذیری را برای آنها به دنبال داشته باشد.

از سوی دیگر بسیاری از ناظران مسائل فلسطین، توافق محمود عباس با حماس را نشان دهنده ناامیدی او به نتیجه بخش بودن مذاكرات با رژیم صهیونیستی می دانند. تجربه سال های اخیر روشن كرده كه اتكای صرف فلسطینی ها به روند موسوم به صلح خاورمیانه نه تنها نتیجه ای برای آنها در برنداشته و فضا برای تشكیل كشور مستقل فلسطینی فراهم نشده، بلكه این روند بیش از هر چیز به سردمداران رژیم صهیونیستی فرصت داده تا به سیاست های یكجانبه گرایانه و اشغالگری خود ادامه دهند و هر روز سیطره خود بر سرزمین های فلسطینی را بیشتر كنند.

پرواضح است كه رژیم صهیونیستی كه همواره از اختلاف داخلی میان فلسطینی ها برای بسط اشغالگری خود استفاده كرده، از آشتی و نزدیكی فلسطینی ها در برهه كنونی بسیار نگران است. نگرانی كه به روشنی در مواضع این روزهای مقام های رژیم صهیونیستی می توان مشاهده كرد. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم پس از توافق اخیر فلسطینی ها بر سر تشكیل دولت انتقالی، ضمن محكوم كردن آن گفت: 'تشكیلات خودگردان فلسطین باید میان آشتی با حماس و صلح با اسراییل یكی را انتخاب كند.'.

به نظر می رسد با وحدت در صفوف فلسطینی ها موقعیت آنها در مواجهه با رژیم صهیونیستی نیز بهبود پیدا می كند و آنها با ابزارهای بیشتر و متنوعی به سمت هدف اصلی خود كه تشكیل كشور مستقل فلسطینی است، پیش خواهند رفت.

گرچه توافق گروه های فلسطینی در برهه اخیر اقدامی مثبت و روبه جلو است اما دو مساله مهم وجود دارد كه اهمیت آنها كمتر از اصل توافق نیست؛ اولین مساله استمرار این آشتی و دیگری فراهم كردن ساز وكارهای قانونی و نهادمند در فرایند سیاسی داخلی در فلسطین است.

تحقیق**9930**1358





:: برچسب‌ها: خانواده , اروپا , آب ,
:: بازدید از این مطلب : 208
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: