شیطان در نیكی كردن به برادران مانع ایجاد می كند
نوشته شده توسط : gogos

فردا هفدهم ربیع الاول مصادف با سالروز میلاد ششمین امام معصوم، حضرت جعفر صادق (ع) است. آن حضرت در سال 83 هجری در مدینه چشم به جهان گشودند اما برخی مورخان ولادت آن امام را در سال 80 نوشته اند.

امام جعفر صادق (ع) برای یكی از یاران خود به نام 'عبدالله بن جندب' نكاتی را بیان كردند كه در بردارنده حكمت هایی است و راه و رسم زندگی را به همه كسانی كه خواهان سعادت اخروی هستند، می آموزد.

عبدالله بن جندب ازعلمای بزرگ شیعه و راویان پارسا و مورد اطمینان در سده دوم هجری و از یاران امام صادق، امام كاظم و امام رضا (ع) است.

عشق و ارادت خالصانه عبدالله به اهل بیت (ع) و تلاش فراوان او برای ترویج فرهنگ شیعی سبب شده است كه نام اودر بین صدها راوی حدیث جاودانه بماند و روایت های فراوان او گواه این است كه وی در نقل و حفظ احادیث ائمه (ع) نقش عمده ای داشته است.

امام صادق (ع) فرمودند: شیطان دام هایش را در دنیای فریبنده فقط به قصد شكار دوستان ما پهن كرده است.

آن حضرت به عبدالله بن جندب هشدار دادند كه مواظب شكارگاه ها و دام های شیطان باشد و فرمودند شیطان مكان هایی برای شكار دارد، مواظب دام ها و شكارگاه های او باشید كه عبدالله از این مكان ها سوال می كند و امام فرمودند: شیطان در نیكی كردن به برادران مانع ایجاد می كند و یكی از دام های شیطان، خفتن از انجام نمازهای واجب است.

امام جعفر صادق (ع) درباره فایده های نیكی به برادران می فرماید: همانا خداوند به چیزی مانند گام برداشتن در راه نیكی به برادران و دیدار آن ها بندگی نشده است و كسی كه برای بر طرف كردن نیاز برادر خود گام برمی دارد، مانند كسی است كه سعی بین صفا و مروه می كند و برطرف كننده نیاز برادر دینی همانند كسی است كه روز بدر و احد در راه خدا به خون خود بغلطد و خداوند امتی را عذاب نخواهد كرد، مگر در وقتی كه نسبت به حقوق برادران نیازمند خود سستی نمایند.

امام صادق (ع) در ادامه فرمودند: هركس به برادر مومنش نیرنگ بزند و او را كوچك و خوار شمارد و با اودرگیر شود، خداوند جایگاهش را آتش قرار دهد و هركه به مومنی حسادت ورزد ایمانش همانند ذوب شدن نمك در آب در دلش حل شود.

آن حضرت همچنین به زیان های غفلت از نماز اشاره كرده و فرمودند: وای برغفلت كنندگان ازنماز، خواب رفتگان در خلوت ها و آن ها كه در زمان ضعف دین، خدا و نشانه هایش را تمسخر می كنند. آن ها هیچ بهره ای درآخرت ندارند و خداوند در روز قیامت با آن ها سخن نمی‌گوید و به آن ها نگاه نمی كند و آن ها را نمی بخشد و برای آن ها عذابی دردناك است.

امام صادق (ع) در ادامه سفارش هایش به عبدالله بن جندب فرمودند: ای پسر جندب! در شب كم بخواب و در روز كم بگو. زیرا در جسم آدمی عضوی كم سپاس تر از چشم و زبان نیست. همانا مادر سلیمان به سلیمان گفت 'پسرم! از خواب بپرهیز، زیرا تو را در روزی كه مردم به اعمال و كردار خود نیازمندند، سخت محتاج می كند.'

همچنین امام ششم فرمودند: ای پسرجندب! با كسی كه از تو بریده، بپیوند و اعطا كن به كسی كه چیزی به تو نداده و با كسی كه به تو بدی كرده خوبی كن، به كسی كه به تودشنام داده سلام كن و با كسی كه با تو دشمنی كرده است، انصاف داشته باش.

امام جعفر صادق (ع) در ادامه فرمودند: همچنان كه دوست داری دیگران نسبت به تو گذشت داشته باشند، تو نیز از كسی كه به تو ظلم كرده گذشت كن. پس، از گذشت خداوند از خودت عبرت بگیر. آیا نمی بینی خورشید خداوند بر خوبان و بدان می تابد و بارانش بر صالحان و مجرمان نازل می شود؟

فراهنگ**1003**1588





:: برچسب‌ها: حیوانات ,
:: بازدید از این مطلب : 203
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: