اقتصاد ایران رتبه هفدهم را بین 183 كشورجهان كسب كرد
نوشته شده توسط : gogos

به گزارش پنج شنبه شب ایرنا ، روابط عمومی بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران اعلام كرد: كشورهایی همچون ایالات متحده آمریكا، چین، هند و ژاپن در این رتبه بندی به ترتیب با 15 هزار و 65، 11هزار و 316، چهار هزار و 470 ، چهار هزار و 396 میلیارد دلار بین المللی در رتبه های اول تا چهارم قرار گرفته اند.

برآوردهای انجام شده حاكی از آن است كه استرالیا، تایوان، لهستان و آرژانتین نیز به ترتیب با 919، 886، 767 و 711 میلیارد دلار بین المللی؛ رتبه های 18 تا 21 را پس از ایران كسب نموده اند.

براساس آمار منتشر شده صندوق بین المللی پول، تولید ناخالص داخلی ایران بر حسب برابری قدرت خرید در سال 2011 نسبت به رقم مذكور در سال 1980 (114 میلیارد دلار بین المللی) حدودا هشت برابر افزایش یافته است.

از سوی دیگر به رغم افزایش جمعیت طی سه دهه گذشته، تولید ناخالص داخلی سرانه ایران بر حسب شاخص PPP در سال 2011 به 12 هزار و 258 دلار بین المللی رسیده كه نشان دهنده افزایش 4 برابری عملكرد اقتصاد نسبت به رقم یاد شده در سال 1980 است.

رتبه بندی حاصل از 183 كشور دلالت بر آن دارد كه در سال 2011 اقتصاد ایران از نقطه نظر شاخص تولید ناخالص داخلی سرانه بر حسب برابری قدرت خرید رتبه 73 را به خود اختصاص داده است.

به دلیل شرایط ویژه ای كه كشور ایران از نقطه نظر اقتصادی در سطوح مختلف منطقه ای وبین المللی دارد، بررسی و ارزیابی عملكرد اقتصاد ایران معمولاً در برنامه های آماری سازمان های بین المللی مورد توجه قرار می گیرد.

در این راستا، به طور عام از شاخص های اقتصادی و مالی متنوعی كه نشان دهنده تحولات و ساختار اقتصاد كشورها هستند استفاده می شود.

شاخص تولید ناخالص داخلی بر حسب برابری قدرت خرید، از جمله شاخص های اقتصادی مهمی است كه به منظور مقایسه عملكرد اقتصادی كشورها برآورد می شود.

بررسی رقابت پذیری كشورها، مقایسه درآمد ملی و سرانه كشورها، ارزیابی استاندارد زندگی جوامع و برآورد سایر شاخص های اقتصادی از جمله دیگر موارد كاربردی شاخص تولید ناخالص داخلی (GDP) بر حسب برابری قدرت خرید (PPP) محسوب می شوند.

اقتصام**9141**1572





:: برچسب‌ها: تورنتو ,
:: بازدید از این مطلب : 222
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: