خط خبری بیست و یكم بهمن 57
نوشته شده توسط : gogos

- با آغاز درگیری مسلحانه، پرسنل انقلابی نیروی هوایی برای مسلح كردن مردم در برابر نیروهای گارد، در ازای ارائه كارت پایان خدمت سربازی، یك قبضه سلاح و هفت فشنگ در اختیار آنان قرار دادند.

- تا ظهر 21 بهمن، 63 كشته به دو بیمارستان جرجانی و بوعلی انتقال داده شد، عده كشته ها و زخمی ها را از نظر كثرت هنوز نمی توان تعیین كرد.

- در ساعت 5/4 بعدازظهر كلانتری تهران نو، پس از پنج ساعت زد و خورد شدید بین مأمورین گارد و مردم، سقوط كرد. مردم و گاردی‌ها در این درگیری چندین كشته و مجروح دادند.

- از این پس، خبر سقوط كلانتری‌ها به دست مردم یكی پس از دیگری به گوش می رسد.

- كلانتری‌های مناطق تهران نو، نارمك و شهر ری، سقوط كرده و همچنین یك هلی‌كوپتر گارد در آسمان تهران ساقط شد.

- فرماندار نظامی تهران در اعلامیه شماره 40 خود، ساعات حكومت نظامی را از ساعت چهار و نیم بعدازظهر تا ساعت پنج صبح افزایش داد. پس از شدت گرفتن حملات مردم به كلانتری‌ها و پادگان‌ها، فرماندار نظامی تهران در همین روز ساعت منع عبور و مرور را تا ساعت 12 ظهر افزایش داد. یعنی مردم تنها از ساعت 12ظهر تا چهار و نیم بعدازظهر اجازه خروج از منازل خود را دارند.

- رژیم در تدارك یك كودتای نظامی است. سپهبد رحیمی، فرماندار نظامی تهران و حومه، طی دستورالعملی به یگان‌های تابعه خود، از آنها خواست تا بی‌درنگ تمامی رهبران نهضت را دستگیر و با هواپیما به یكی از جزایر منتقل نمایند. همراه این دستورالعمل، فهرستی از اسامی صدها نفر كه باید بازداشت شوند، الصاق شده است كه در رأس آنها نام حضرت امام، آیت‌الله طالقانی، مهدی بازرگان، به چشم می‌خورد. در این دستورالعمل، پیش‌بینی شده است كه دیگر رهبران نهضت كه اقدام به تحریك در مقابل این دستگیری‌ها كنند، بازداشت شوند.

- امام خمینی(ره) حكومت نظامی اعلام شده از طرف فرماندار نظامی تهران، را ملغی اعلام كردند و فرمودند: 'اعلامیه امروز حكومت نظامی خدعه و خلاف شرع است و مردم به هیچوجه به آن اعتنا نكنند ... اخطار می‌كنم كه اگر دست از این برادركشی بر ندارند و لشگر گارد به محل خودش برنگردد ... تصمیم آخر خود را به امید خدا می‌گیریم.'

- دولت موقت بدنبال فرمان امام، اعلامیه حكومت نظامی را یك توطئه خواند.

- مینی‌بوس‌ها و ماشین‌های وابسته به ستاد امام خمینی(ره)، با بلندگو، لغو اعلامیه فرماندار نظامی را در سطح تهران اعلام می كنند.

- امام خمینی(ره) در پاسخ به استفتاء افراد نیروی مسلح مرقوم فرمودند: 'قسم برای حفظ قدرت طاغوتی صحیح نیست و مخالفت با آن واجب است و كسانی كه قسم خورده‌اند باید بر خلاف آن عمل كنند.'

- جنگ خیابانی در تهران اوج بیشتری پیدا كرده و ده‌ها هزار تن از مردم در شرق تهران، در محدوده خیابان فرح‌آباد، پشت كیسه‌های شن و خاك سنگر گرفته اند.

- بدنبال تكذیب ستاد ارتش پیرامون رژه افسران نیروی هوایی در مقابل امام، محمد مفتح از جانب حضرت امام، عكس مندرج در روزنامه كیهان مبنی بر این امر را كاملا صحیح و واقعی اعلام كرد.

- ستاد امداد و سازمان ملی پزشكان، تعداد شهدا را تا ساعت 11 امشب(21 بهمن )، 126نفر و مجروحین را 634 نفر ذكر كرد.

- بازرگان در شركت نفت اعلام كرد: با استقرار دولت موقت، اعتصاب شركت نفت پایان می یابد.

- دو لایحه مبنی بر انحلال ساواك و محاكمه وزیران و غارتگران بیت المال به تصویب مجلس سنا رسید و توسط محمدعلی وارسته نائب رئیس شورای سلطنت توشیح شد و قدرت قانونی یافت .

- در حالیكه شهرهای ایران حالت جنگی به خود گرفته است، بختیار اعلام كرد اگر دولت موقت بخواهد به زور وزارتخانه ها را اشغال كند ما به وظایف قانونی خود عمل خواهیم كرد.

- بختیار در مجلس سنا به هنگام توضیح پیرامون لایحه انحلال ساواك اعلام كرد حاضر به مذاكره هستیم.

- كارگران شركت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه راهپیمائی كردند.

- بختیار در مصاحبه با كیهان انگلیسی گفت قانون اساسی اجازه هر نوع تغییری را داده است منجمله اعلام جمهوری ولی مردم باید به طور عادی به وسیله مجلس موسسان با تشكیل یك مجلس آزاد انتخاباتی اعلام جمهوری كنند. قانون همچین اجازه ای را می دهد.

- تیپ زرهی قزوین كه برای تقویت نیروهای دفاعی حكومت نظامی وارد تهران شده بود مورد هجوم مردم قرار گرفت.

اطلاع**9131**1717





:: برچسب‌ها: پرنده , گل ,
:: بازدید از این مطلب : 239
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: