دومین سمینار اسلامی سازی دانش در علوم اجتماعی در مالزی برگزار شد
نوشته شده توسط : gogos

به گزارش خبرنگار ایرنا از مالزی، در این سمینار كه با حضور تنی چند از اساتید و دانشجویان دانشگاه های مختلف مالزی از جمله دانشگاه بین المللی اسلامی مالزی، دانشگاه یو.ام و دانشگاه یو.پی.ام برگزار شد، جمیل فاروقی از اساتید برجسته دانشگاه بین المللی اسلامی مالزی به بررسی ابعاد فردی و اجتماعی زندگی انسان از منظر چشم انداز اسلامی پرداخت.

فاروقی با مروری بر نظریه های حاضر در زمینه زندگی فردی و اجتماعی انسان از دو بعد نظری و عملی، به ویژه در غرب، آنها را مغایر با بینش اصیل اسلامی و ناكافی دانسته و خواستار ایجاد تحول عمیق در نظریه پردازی در زمینه زندگی اجتماعی از طریق مراجعه به قران و سنت، دو منبع غنی دانش برای مسلمانان شد.

رییس سابق دپارتمان جامعه شناسی دانشگاه بین المللی اسلامی مالزی افزود: اسلامی سازی در حوزه علوم اجتماعی به ویژه در ارتباط با زندگی فردی و اجتماعی انسان از طریق استفاده از نظریه ها و مفاهیم موجود در این زمینه و تلاش برای اضافه كردن مفاهیم جدید و نیز انطباق همه آنها با مبانی فكری و اندیشه ای اسلامی امكان پذیر است.

این استاد برجسته جامعه شناسی افزود: هدف از جامعه شناسی اسلامی باید برقراری حكومت الهی (جكومتی مبتنی بر دستورات الهی) باشد كه در آن مجموعه دستورالعمل های دینی و الهی راهنمای نظری و عملی زندگی فردی و اجتماعی انسان خواهد بود.

جمیل فاروقی ادامه داد: در زمان حاضر چهار چشم انداز در نظریه های اجتماعی مرتبط با زندگی فردی و اجتماعی انسان در غرب وجود دارند كه هیچكدام برای تبیین یك چشم انداز اسلامی از زندگی فردی و اجتماعی انسان كافی نیستند. رویكرد فرگرایان در مقابل اجتماع گرایان، رویكرد اخلاقی و معنوی، رویكرد ساختار اجتماعی و رویكرد فرهنگی تكثر گرا.

به گفته این استاد دانشگاه بین المللی اسلامی مالزی، رویكرد اسلامی به زندگی اجتماعی و فردی انسان یك رویكرد ایدئولوژیك مبتنی بر مفاهیمی همچون حاكمیت مطلق خداوند، عبودیت انسان و هدف داشتن خداوند از خلقت است. به عبارت دیگر، براساس رویكرد ایدئولوژیك، خداوند خود راه نظام اجتماعی سالم و قوی را از طریق وحی الهی به بشر نشان داده و آن بندگی قلبی و صمیمی انسان از خداوند و دستورات الهی است كه تضمین كننده سعادت دنیوی و اخروی بشر محسوب می شود.

در این سمینار مباحث معرفت شناختی زیادی در مورد ابعاد هستی شناختی، معرفت شناختی و روش شناختی رویكرد اسلامی سازی دانش، بویژه در زمینه زندگی فردی و اجتماعی انسان در جامعه امروزی بین اساتید و محققان حاضر در سمینار نیز مطرح شد و مورد تبادل نظر قرار گرفت.

مجموعه سمینارهای 'اسلامی سازی دانش' به صورت ماهیانه در موسسه فرهنگی و تحقیقاتی امین برگزار می شود. در این سمینارها اساتید و محققان برجسته اسلامی از دانشگاه های مختلف مالزی به ارائه دیدگاه ها و نظریات خود در زمینه چگونگی اسلامی سازی دانش حوزه های مختلف علوم، ازجمله علوم انسانی و اجتماعی می پردازند.

آساق**335





:: برچسب‌ها: برلین ,
:: بازدید از این مطلب : 193
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: