انتقال زندانیان بازداشتگاه بگرام یک ماه به تاخیر افتاد
نوشته شده توسط : gogos

در بازداشت بگرام حدود دو هزار عضو گروه طالبان و دیگر گروههای شورشی زندانی هستند

سفارت آمریکا در کابل از تصمیم حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان در مورد تاخیر زمان واگذاری مسئولیت بازداشتگاه بگرام استقبال کرده است.

این بازداشتگاه در پایگاه نیروهای آمریکایی در بگرام در شمال کابل تحت کنترل این نیروها است و چند روز پیش مهلت یک ماهه آقای کرزی برای واگذاری مسئولیت آن به دولت افغانستان به پایان رسید.

حامد کرزی در نشستی با مسئولان قوه قضائیه افغانستان دستور داده که برای واگذاری مسئولیت این بازداشتگاه یک ماه دیگر مهلت داده شود.

او همچنین گفته است تا زمانی که دولت افغانستان کنترل این بازداشتگاه را به دست نگرفته، همه دادستانها و بازجویان از آن جا فراخوانده شوند.

مارک تورنبرگ سخنگوی سفارت آمریکا در کابل گفته است: "ما از تصمیم رئیس جمهور کرزی در مورد تمدید زمان واگذاری مسئولیت زندان بگرام به افغانها استقبال می کنیم. ما و حکومت افغانستان به صورت مشترک کار می کنیم تا این برنامه عملی شود."

سخنگوی سفارت آمریکا افزود: "ما بر اساس قوانین بین المللی به کار خود در مورد انتقال زندانیان این زندان به زندانهای حکومت افغانستان ادامه می دهیم."

او اما به این پرسش پاسخ مشخصی نداد که آیا آمریکا در پایان مهلت تعیین شده این مسئولیت در بازداشتگاه بگرام را به دولت افغانستان واگذار خواهد کرد یا نه، ولی افزود که گفتگوها در این مورد ادامه دارد.

مقامهای دولت افغانستان گفته اند که بر اساس یک توافق در دو سال پیش، کمیسیونی تشکیل شد تا برنامه انتقال زندانیان از بازداشتگاه بگرام به زندانهای دولت را از آغاز سال ۲۰۱۱ شروع کند و تا آخر سال ۲۰۱۲ به پایان برساند.

گفته می شود که حدود دو هزار نفر در بازداشتگاه بگرام نگهداری می شوند که عمدتا اعضای گروه طالبان هستند.

برخی گزارشها حاکی است که ۲۳۰ تن از این بازداشتگاه به زندانهای حکومت افغانستان منتقل شده اند.

یکی از نگرانیها در مورد انتقال این زندانیان به زندانهای تحت کنترل دولت افغانستان فرار آنها است. پیش از این در مواردی اعضای گروه طالبان موفق به فرار از این زندانها شده اند.

برخی این احتمال را هم بعید نمی‌دانند که بر اساس برنامه آشتی ملی افغانستان این زندانیان از سوی دولت افغانستان آزاد شوند.

سال گذشته دولت افغانستان اعلام کرد که پیشنهاد لویه جرگه مشورتی صلح را در مورد آزادی زندانیان طالبان برای ایجاد حسن نیت عملی می کند.

یک مقام وزارت عدلیه/دادگستری افغانستان دو ماه پیش به بی بی سی گفت که حدود ۲۵۰۰ عضو گروه طالبان از زندانهای افغانستان ظرف یک سال گذشته آزاد شده اند.





:: برچسب‌ها: هنر , گل , پرندگان ,
:: بازدید از این مطلب : 229
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: