خط خبری بیست و دوم بهمن 57
نوشته شده توسط : gogos

- با تلاش برخی از دوستان بختیار قرار شد جلسه‌ای با حضور بازرگان، بختیار و قره‌باغی تشكیل گردد. عباس امیرانتظام درباره این جلسه می‌گوید: قبل از جلسه، بختیار به من تلفن زد و گفت استعفای خود را در جلسه تسلیم خواهد كرد. لیكن بختیار در جلسه حاضر نشد و تنها استعفا نامه خود را برای جلسه فرستاد.

- واحدهای نظامی چند شهر، از جمله لشگر زرهی قزوین، به سوی تهران روانه شدند. مردم، جاده تهران ـ كرج را به منظور جلوگیری از ورود واحدهای نظامی، مسدود كردند.

- نبرد شدید مردم با نیروی گارد در خیابان‌های تهران شدت بیشتری پیدا كرد.

- در ساعت یك بعدازظهر اعلامیه ارتش مبنی بر بی‌طرفی از رادیو پخش شد. شورای عالی ارتش در این اعلامیه از سربازان خواست تا به پادگان‌ها باز گردند.

- نمایندگان مجلس شورای ملی به سفارش جواد سعید رئیس مجلس به طور دسته‌جمعی استعفا دادند.

- رادیو تهران كه از ساعت 11 ظهر در محاصره نیروهای مردمی قرار داشت، ‌در ساعت 2 بعدازظهر كاملا در اختیار آنان قرار گرفت اولین كلامی كه از رادیو پخش شد و به گوش مردم رسید نوید فتح این مركز را می‌داد:'توجه بفرمائید، توجه بفرمایید. اینجا تهران صدای راستین ملت ایران، صدای انقلاب است.

- در پی درگیری‌های اخیر، پزشكی قانونی مملو از شهدایی است كه در چند روز اخیر شهید و شناسایی نشده‌اند.

- تسلیحات ارتش، زندان اوین، ساواك سلطنت آباد، مجلسین سنا و شورا،‌ رادیو و تلویزیون، نخست وزیری، ژاندارمری و شهربانی، به تصرف مردم درآمد.

- نصیری(رییس ساواك)، سالار جاف( مسئول اصلی كشتار مردم كردستان) و سپهبد رحیمی(فرماندارنظامی تهران)، توسط مردم بازداشت شدند.

- سپهبد بدره‌ای(فرمانده نیروی زمینی)، محمد امین و بیگلری(جانشین فرماندگان گارد) به هلاكت رسیدند.

- فرماندهان نیروهای سه گانه ارتش با حضور در خدمت امام خمینی(ره)، استعفای خود را تقدیم كردند.

- گروه‌های مسلح، با مراجعه به منزل حضرت امام، پشتیبانی خود را از ایشان اعلام كردند.

- حضرت امام به دنبال سقوط نهادهای اصلی رژیم و عقب‌نشینی ارتش از مردم خواستند كه آرامش و نظم را مجددا برقرار كنند.

- پس از سقوط رژیم سلطنتی، همافران نیروی هوایی كه در حركت مردم نقش مهمی داشتند‌، از همكاری و مدد رسانی به موقع مردم تشكر كردند.

- امام خمینی(ره) طی پیام دیگری خطاب به مردم فرمودند توجه داشته باشید كه انقلاب ما از نظر پیروزی بر دشمن هنوز به پایان نرسیده است. دشمن از انواع وسایل و دسایس بهره‌مند است و توطئه‌ها در كمین است. تنها هوشیاری و انضباط انقلابی و اطاعت از فرمان‌های رهبری و دولت موقت اسلامی است كه توطئه‌ها را نقش بر آب می‌سازد ... با دولت موقت اسلامی همكاری نمایید تا با حول و قوه الهی هر چه زودتر با همكاری یكدیگر ایران اسلامی آباد و آزاد را، مورد غبطه جهانیان سازیم.

- حمایت گسترده از دولت منصوب امام در شهرهای مختلف كشور ادامه دارد.

- در همه شهرها و بخش‌های كشور، مردم با رهبری روحانیان مبارز محلی، مراكز اداری و دولتی مانند شهربانی، ساواك، استانداری‌، فرمانداری و غیره را به تصرف خود در می‌آورند و كمیته‌های مسلح انقلابی تشكیل می‌دهند.

- نیروی دریائی نیز به كمك مردم و نیروی هوائی شتافتند.

- تهران در این روز به روایت روزنامه ها صحنه جنگ خونین و مسلحانه شد.

- امام خمینی(ره) اعلام فرمودند: دستور جهاد نداده ام اما در صورت عدم جلوگیری از كشتار و وحشی گری نیروهای گارد، تصمیم آخر را می گیرم.

- وقایع انقلاب آن قدر سریع بود كه حتی مقامات آمریكایی در آخرین روزها نمی‌دانستند انقلاب پیروز شده است.اتاق عملیات كاخ سفید از طرف برژینسكی، تلفنی از سالیوان می‌پرسید: 'آیا هنوز امكان كودتا وجود دارد؟'

- از سوی حضرات آیات مرعشی نجفی و شیرازی، اعلامیه‌های جداگانه‌ای خطاب به ملت ایران منتشر و پیروزی انقلاب اسلامی تبریك گفته شد.

اطلاع**9131**1717





:: برچسب‌ها: سیاه و سفید ,
:: بازدید از این مطلب : 210
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: