روزنامه‌های کابل: شنبه، ۲۲ دلو
نوشته شده توسط : gogos

روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر به بررسی موضوع انتقال مدیریت نگهداری زندانیان بازداشتگاه بگرام به دولت افغانستان و احتمال معرفی شماری از اعضای کابینه مجلس این کشور برای گرفتن رای اعتماد پرداخته‌اند.

موضوع انتقال مدیریت بازداشتگاه بگرام، در شمال کابل از نیروهای آمریکایی به دولت افغانستان و دستور تازه حامد کرزی، رئیس جمهوری در مورد تاخیر یک ماهه این برنامه، در صدر گزارش‌های خبری روزنامه‌های دولتی قرار گرفته است.

بازداشتگاه بگرام تحت کنترل نیروهای آمریکایی است و در آن حدود دو هزار نفر که عمدتا از اعضای طالبان هستند نگهداری می‌شوند. دولت افغانستان ظرف دو سال گذشته تلاش داشته است تا این افراد به زندان پلچرخی منتقل شوند. صدها نفر از این بازداشتگاه به پلچرخی منتقل شده‌اند.

روزنامه دولتی انیس در تیتر اول خود به نقل از حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، نوشته است که "انتقال مدیریت زندان‌ها به افغانستان تا یک ماه آینده تحقق یابد". به نوشته این روزنامه، آقای کرزی دستور داده است که مدیریت زندان بگرام تا ۲۱ حوت/اسفند "به طور کامل" به دولت منتقل شود.

انیس در این گزارش از قول عبدالرحیم وردک، وزیر دفاع افغانستان، نوشته است که پیش از این در مدتی که برای انتقال مدیریت بازداشتگاه بگرام به دولت تعیین شده بود، نزدیک به ۶۰۰ زندانی از این بازداشتگاه یا آزاد شده‌اند یا مسئولیت نگهداری از آنها به دولت افغانستان واگذار شده است.

این روزنامه افزوده است که براساس توافقاتی که در این زمینه میان دولت افغانستان و نیروهای خارجی صورت گرفته، قرار بوده که مدیریت بازداشتگاه بگرام از جدی/دی ۱۳۸۹ تا جدی ۱۳۹۰ به طور کامل به دولت افغانستان واگذار شود.

روزنامه هشت صبح با اشاره به موضوع انتقال زندانیان بازداشتگاه بگرام به زندان‌های تحت کنترل دولت افغانستان نوشته است که باید به "آسیب‌های" این برنامه توجه داشت. این روزنامه افزوده است که اعضای گروه طالبان در گذشته در مواردی از این زندان‌ها فرار کرده و حالا هم این نگرانی وجود دارد.

هشت صبح همچنین نوشته است که تا حال نیروهای امنیتی توانایی خود را برای محافظت از زندان‌ها و افرادی که به دیدار آنها می‌روند، به اثبات نرسانده‌اند. به نوشته این روزنامه، در گذشته مواردی دیده شده است که وسائل ارتباطی، مواد مخدر و حتی اسلحه در اختیار زندانی‌ها قرار گرفته است.

این روزنامه تاکید کرده است که دولت افغانستان پیش از گرفتن هر نوع مسئولیت در مورد بازداشتی‌های طالبان در بگرام، باید توانایی مسئولان و نگهبانان زندان‌های دولتی را بالا ببرد تا در آینده با مسئولیت ناشی از به دوش گرفتن این مسئولیت در برابر مردم مواجه نشود.

آرمان ملی در سرمقاله چاپ امروز خود با اشاره به انتشار خبرهایی مبنی بر معرفی هفت وزیر پیشنهادی حامد کرزی به مجلس در آینده نزدیک، نوشته است که در حال حاضر در کابینه آقای کرزی "چندین وزیر از یک ولایت و یک قوم" حضور دارند، در حالی که برخی ولایت دیگر حتی یک وزیر هم در کابینه ندارند.

این روزنامه مدعی است که "قوم‌گرایی بیماری خطرناکی است که در تار و پود نظام رخنه کرده و اصل شایسته سالاری را زیر سوال برده است". نویسنده بدون این که از کسی نام ببرد، افزوده است که وزیرانی که از یک قوم و یک ولایت هستند، در تلاش برای گسترش نفوذ خود به نفع هم‌ولایتی‌های خود هستند.

آرمان ملی در ادامه تاکید کرده است که حکومت باید "این ضعف" را جبران کند و در تهیه فهرست وزیران پیشنهادی به مجلس، اصل عدالت را در نظر بگیرد و حق ولایت‌های دیگر را که "تا حال پامال شده" نادیده نگیرد.

اما روزنامه اراده در سرمقاله خود با لحن طعنه‌آمیزی نوشته است که هنوز هم موضوع معرفی وزیران پیشنهادی آقای کرزی به مجلس نمایندگان "مبهم" است. به باور این روزنامه، تا زمانی که اعضای کابینه از مجلس رای اعتماد نگرفته‌اند، کابینه از لحاظ حقوقی و قانونی کامل نیست.

اراده افزوده است در حالی که دور دوم ریاست جمهوری حامد کرزی به پایان خود نزدیک می‌شود، هنوز تعداد اعضای کابینه او کامل نشده است. نویسنده انتقاد کرده است که هر چند آقای کرزی چند بار وعده داده است که بقیه اعضای کابینه خود را به مجلس معرفی می‌کند، اما تا حال اقدام به این کار نکرده است.

این روزنامه افزوده است که تا حال یازده وزارتخانه و اداره‌های مستقل به وسیله افراد "سرپرست" اداره می‌شوند. اراده علی‌رغم امیدواری عبدالرووف ابراهیمی، رئیس مجلس نمایندگان به معرفی اعضای کابینه در جریان هفته جاری، ابراز شک و تردید کرده است که این مقام‌ها در این مدت معرفی شوند.





:: برچسب‌ها: بریتانیا ,
:: بازدید از این مطلب : 207
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: