مجریان زن افغانستان از 'نمایش سر برهنه و آرایش غلیظ' منع شدند
نوشته شده توسط : gogos

وزیر فرهنگ افغانستان در سالهای گذشته از سوی نیروهای سنتی تحت فشار بوده تا قوانین سختگیرانه تری را بر رسانه ها اعمال کند

وزارت فرهنگ افغانستان به مجریان زن در تلویزیون‌های این کشور دستور داده است که حجاب اسلامی را رعایت کنند و از آرایش غلیظ بپرهیزند.

وزارت فرهنگ با انتشار یک ابلاغیه رسمی از رادیو دولتی افغانستان، دستور داده است که مجریان زن در تلویزیون‌ها باید "اخلاق اسلامی و فرهنگ ملی" را رعایت کنند.

در بخشی از این ابلاغیه که در سایت آژانس باختر، خبرگزاری رسمی دولت افغانستان نیز منتشر شده، آمده است: "از همه شبکه های تلویزیونی جدا خواسته می شود تا از نمایش سربرهنه و آرایش غلیظ خانم های گوینده جلوگیری بعمل آرند".

در ده سال گذشته دهها رسانه صوتی و تصویری در افغانستان ایجاد شده و شمار زیادی از زنان نیز در این رسانه ها کار می کنند.

تلویزیونهای خصوصی که در ده سال گذشته در افغانستان ایجاد شده، برنامه های سرگرم کننده زیادی دارند.

پخش، سریالهای هندی، ترکی، کره ای، آمریکایی و ایرانی، در کنار برنامه های پخش آهنگهای درخواستی، آشپزی و برنامه های ویژه بانوان و کودکان، از برنامه هایی است که بیشترین بخش از اوقات این رسانه ها را بخود اختصاص داده است.

رسانه های تصویری تاکنون بی توجه به فشارهای دولت و نیروهای محافظه کار، به کار خود ادامه داده اند

کمتر شبکه تلویزیونی را در افغانستان می توان یافت که برنامه خبری نداشته باشد، مجری خبر همه تلویزیون ها روسری (چادر) دارند. اما پوشش خانم های مجری شماری دیگر از برنامه های سرگرم کننده این تلویزیونها، اندکی راحت تر است و در مواردی ممکن است مجری بدون روسری نیز دیده شود.

روحانیون و نیروهای محافظه کار و سنتی، همیشه از برنامه های تلویزیون های خصوصی انتقاد کرده اند.

این طیف از جامعه افغانی با پخش سریالهای خارجی و شماری از برنامه های سرگرم کننده مانند برنامه "ستاره افغان" که به رقابت استعداد های آواز خوانی اختصاص دارد و از تلویزیون طلوع پخش می شود نیز مخالف اند.

اما رسانه های تصویری تاکنون بی توجه به چنین فشارهایی به کار خود ادامه داده اند.

نیروهای محافظه کار نیز به فشارهای مختلف به وزارت اطلاعات و فرهنگ ادامه داده اند تا این وزارت را به اعمال قوانین سختگیرانه تری در مورد رسانه های تصویری وادار کند.

پیشینه موضوع

در سال ۲۰۱۰ سید مخدوم رهین، وزیر اطلاعات و فرهنگ به رسانه های تصویری افغانستان هشدار داد که پخش شماری از برنامه هایشان را که از نظر او "ضد اسلامی" تعبیر می شد، متوقف کنند.

آقای رهین همان زمان گفته بود که این "آخرین هشدار" خواهد بود و اگر به آن توجه نشود، با این رسانه ها براساس قانون برخورد خواهد شد.

وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان همچنین گفته بود که در مورد برنامه های این رسانه ها "شکایات فراوان از خانواده ها و شورای علما" دریافت کرده است و مجبور است به این شکایات رسیدگی کند.

اما وزارت اطلاعات فرهنگ در بیشتر موارد به همین توصیه ها و هشدار ها بسنده کرده است.





:: برچسب‌ها: روز تعطیل , سفر , مربع ,
:: بازدید از این مطلب : 210
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: