سردار وحیدی:ماهواره نوید علم و صنعت با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت
نوشته شده توسط : gogos

به گزارش ایرنا به نقل از اداره كل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سردار احمد وحیدی گفت: سازمان صنایع هوافضا بعد از پرتاب موفق ماهواره های امید و رصد به فضا، در سومین تجربه موفق پیاپی خود با قرار دادن ماهواره نوید علم و صنعت در مدار زمین، فناوری پرتاب انواع ماهواره به فضا در كشور نهادینه كرد.

وی تصریح كرد كه در آینده ای نه چندان دور دستاوردهای درخشان تری درحوزه ماهواره و ماهواره برها به مرحله ظهور می رسد.

وزیر دفاع در تشریح در این دستاورد فضایی گفت: پرتاب ماهواره نوید علم و صنعت نوبش بخش مشاركت فعال دانشگاه ها در توسعه امور فضایی و مقدمه نهادینه شدن این مهم در مراكز علمی ودانشگاهی كشور در چارچوب بهره برداری صلح آمیز از فضا است.

سردار وحیدی همكاری سازندگان ماهواره یاد شده با مجموعه سازمان هوافضا به عنوان پرتاب كننده ماهواره را نقطه عطفی در همكاری میان این صنعت و دانشگاه ها ذكر كرد و افزود در آینده این روند با شتاب و جدیت بیشتری تداوم خواهد یافت.

وی در تشریح نحوه عملكرد ماهواره بر جدید سفیر نوید گفت: ماهواره بر سفیر نوید در مدت ماموریت پس از پرتاب، مراحل سه گانه ای را طی می كند . در مرحله اول پس از اتمام كار موتور مرحله اول، جدایش مرحله اول انجام شده و مرحله دوم به حركت ادامه می دهد. درمرحله دوم بعد از جدایش مرحله اول و قبل از جدایش ماهواره ، پوشش بیرونی آن از ماهواره بر جدا شده و زمینه راجهت قرار گرفتن ماهواره در مدار مهیا می كند.

سردار وحیدی گفت: در مرحله سوم با رسیدن سرعت لحظه ای ماهواره بر به حد موردنیاز ، جدایش ماهواره به عنوان آخرین مرحله انجام می شود و ماهواره در مدار مورد نظر قرار می گیرد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مواردی را چون بهینه كردن سیستم و زیر سیستم های طراحی و ساخت ماهواره بر سفیر نوید، ایجاد زیرساخت های مناسب و كسب توانمندی جهت طراح و ساخت ماهواره برها ، ورود به بازار جهانی خدمات فضایی به واسطه پرتاب ماهواره ها و استفاده حد اكثری از توانمندی های داخلی در توسعه علوم و فناوری های فضایی از دستاوردهای ماهواره بر سفیر نوید ذكر كرد.

وزیر دفاع گفت: برای رهگیری ماهواره بر در حین عملكرد متوالی موتور مرحله اول و دوم ونیز در زمان استقرار ماهواره در مدار زمین از چند ایستگاه زمینی كه در نقاط مختلف كشور قرار گرفته استفاده می شود.

وی افزود: طراحی و ساخت ایستگاه های مورد استفاده در داخل كشور و به دست متخصصان ایرانی صورت گرفته است و این ایستگاه ها شامل ایستگاه رهگیری ایستگاه تله متری و فرمان و ایستگاه مركزی است.

سردار وحیدی با بیان اینكه ایستگاه رهگیری وظیفه رهگیری ماهواره بر سفیر در كل مسیر پرتاب و رهگیری و ماهواره و دریافت اطلاعات مداری در زمان استقرار ماهواره در مدار را عهده دار است گفت: ایستگاه تله متری و فرمان با استفاده از اطلاعات دریافتی از ایستگاه های رهگیری ماهواره را رهگیری نموده و وظیفه دریافت اطلاعات تله متری از ماهواره و ارسال فرامین به ماهواره را انجام می دهد وایستگاه مركزی با استفاده از اطلاعات دریافتی وظیفه هدایت و كنترال ماهواره و ماهواره بر و همچنین كنترل تله متری و فرمان ماهواره را برعهده دارد.

با تبریك این موفقیت هم به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی، رییس جموری اسلامی ایران، ملت شریف ایران، متخصصان و دانشمندان سازمان صنایع هوافضا، اساتید و دانشجویان دانشگاه علم و صنعت، اظهار امیدواری كرد با گام های بلندی كه تا كنون دراین حوزه برداشته شده و برنامه هایی كه در آینده در دستور كار قرار دارد، ایران بتواند به قطب هوافضای در منطقه تبدیل شود و اهداف سند چشم انداز كشور در این حوزه با موفقیت تحقق یابد.

سیام / 1723/1647





:: برچسب‌ها: سفر , جغرافیایی برچسب ,
:: بازدید از این مطلب : 191
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 14 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: