موسیقی اقوام ایران پیكره اصلی مكاتب ردیف دستگاهی است
نوشته شده توسط : gogos

'جابر اطاعتی' سولیست كمانچه اركستر سمفونیك صدا سیما در جشنواره بیست و هفتم موسیقی فجر روز چهارشنبه درگفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت:مكاتب ردیف دستگاهی ایران تاثیر بسیاری از موسیقی اقوام ایران گرفته كه از این بین می توان به آواز دشتی و دستگاه ماهور اشاره كرد كه دستمایه موسیقی شمال ایران و لرستان است.

این آهنگساز در مورد اجرای خود همراه با اركستر سمفونیك صدا و سیما در جشنواره موسیقی فجر یادآورشد: در این اجرا فانتزی شوشتری كه برداشتی از موسیقی فولك منطقه آذربایجان با تنظیم و برداشتی متفاوت است، اجرا خواهد شد.

نوازنده كمانچه افزود: فانتزی شوشتری در 'شوشتری می' تنظیم و آهنگسازی شده است كه بخش اول این قطعه در ابتدا فضای كاملا بدون ریتم و آوازی دارد و در ادامه از فرم ریتمیك لزگی كه در موسیقی آذربایجان مرسوم است، تبعیت می كند.

وی درمورد تنظیم و آهنگسازی این قطعه گفت: تم زیبای این موسیقی فولك موجب شد تا با استفاده از ظرفیت غنی و بالای ملودی های این موسیقی ، قطعه برای اركستر بزرگ تنظیم و آهنگسازی شود.

اطاعتی با بیان اینكه به علت نبود زمان لازم برای اجرای كامل این قطعه بخش اول آن اجرا خواهد شد افزود: این قطعه با تمربنات مستمر همكاران در اركستر سمفونیك صدا و سیما برای اجرا در جشنواره موسیقی فجر آماده شد.

وی توضیح داد: این فانتزی تجربه ای تازه در موسیقی اركسترال در ایران به شمار می رود كه سعی شده با تكیه بر دستاوردهای موسیقی آذربایجان كه بسیار نكات مشتركی با موسیقی ایرانی دارد تجربه متفاوتی را ارایه دهد.

اطاعتی سالها به عنوان نوازنده ویلن اركستر سمفونیك تهران با رهبری حشمت سنجری و فریدون ناصری و سپس اركستر صدا سیما همكاری داشته و اكنون عضو شورای عالی نظارت موسیقی مركز سرود و موسیقی صداسیماست.

جابر اطاعتی به عنوان سولیست ساز كمانچه 27 بهمن ماه به همراه اركستر سمفونیك صدا و سیما با رهبری مخمد بیگلری پور در تالار وحدت به صحنه می رود.

فراهنگ**9252**1588





:: برچسب‌ها: ماکرو ,
:: بازدید از این مطلب : 246
|
امتیاز مطلب : 32
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: