نوشته شده توسط : gogos

' سید جواد ساداتی نژاد' شامگاه پنجشنبه در آیین اختتامیه همایش بین المللی 'میراث علمی غیاث الدین جمشید كاشانی' اظهار داشت: ایران اسلامی پیشینه درخشانی در علم و تمدن دارد.

وی افزود: همواره تلاش و غیرت جوانان و محققان ایران اسلامی موجب سربلندی و آبادانی میهن بوده و اگر این جهادهای علمی ادامه یابد شاهد یكه تازی جوانان ایران اسلامی در فتح قله های افتخار در جهان خواهیم بود.

وی با اشاره به اینكه در قرن های گذشته غربی ها بسیاری از آثار ارزشمند دانشمندان مسلمان را به نفع خود ضبط كرده اند، تاكید كرد: با همت محققان ایرانی و جهادگرانی همچون بر پاكنندگان این همایش ارزشمند، آثار ریاضی دان بزرگ و نام آور ایران اسلامی از دستبردها حفظ شده است.

مدیر عامل مركز پژوهشی میراث مكتوب نیز در این آیین گفت: هدف برگزار كنندگان این همایش برای معرفی و تحقیق در آثار علمی ریاضیدان نام آور كاشانی، محقق شد و در آینده نزدیك آثار او به چند زبان خارجی ترجمه خواهد شد.

' اكبر ایرانی' افزود: مركز پژوهشی میراث مكتوب در سال گذشته 150 نسخه خطی را با اعتبار 500 میلیون ریال به زبانهای خارجی ترجمه و به جامعه علمی جهانی معرفی كرده است.

عضو هیات علمی دانشكده تاریخ علم دانشگاه تهران نیز تاریخ علم را عرصه حضور دانشمندان با دغدغه و دلسوز فرهنگ و تمدن ایران اسلامی دانست و اضافه كرد: عشق و پشتكار مصالح ساختن تاریخ علم این سرزمین است.

'محمد باقری' افزود: همایش بین المللی میراث علمی غیاث الدین جمشید كاشانی از نظر سطح كیفی رتبه بالایی داشت، اما اطلاع رسانی ضعیف و استقبال نكردن تمام استادان بومی از نواقص آن بود.

دبیر علمی همایش نیز با اشاره به اینكه امسال مصادف با ششصدمین سالگرد درگذشت این دانشمند و ریاضیدان بزرگ جهان اسلام بود، گفت: همایش با حضور محققان داخلی و خارجی نقطه قوتی در حفظ میراث مكتوب ایران اسلامی بود.

'یونس كرامتی' افزود: مركز پژوهشی میراث مكتوب و دانشگاه كاشان با همكاری پژوهشكده تاریخ علم، انجمن ریاضی ایران و خانه ریاضیات اصفهان، پس از تماس با تمام كاشانی شناسان و محققان صاحب نظر در سراسر جهان، این همایش را برگزار كردند.

وی اضافه كرد: 25 مقاله و پوستر از میان 40 مقاله ارسالی به همایش پذیرفته و در مدت دو روز برگزاری همایش در قالب كارگاه های نجوم، ریاضیات، معماری و ریاضیات كاربردی ارایه شد.

دبیر علمی این همایش بین المللی گفت: بررسی و مطالعه ابعاد مختلف علمی این دانشمند از جمله ریاضی، نجوم و كاربرد ریاضی در معماری از اهداف این همایش بوده است.

كرامتی همچنین به حضور 13 نفر از استادان و محققان هلندی، آلمانی، كانادایی و تاجیكستانی در این همایش اشاره و اضافه كرد: تبادل نظر اندیشمندان داخلی و خارجی در این دو روز تاثیر بسزایی در ارتباط اندیشمندان داشت.

برگزاری دو كارگاه با موضوع بررسی شیوه كاشانی در محاسبه عدد 'پی' و نشست های تخصصی و علمی و نمایش فیلمی داستانی درباره زندگی این ریاضیدان برجسته از برنامه های این همایش بود.

در پایان همایش نیز تمبر یادبود غیاث الدین جمشید كاشانی و نسخه برگردان رساله محیطیه وی رونمایی شد.

همایش بین المللی میراث مكتوب غیاث الدین جمشید كاشانی روزهای سوم و چهارم اسفند ماه با حضور محققان داخلی و خارجی در تالار آزادی دانشگاه كاشان برگزار شد.

1724/7431/8156





:: برچسب‌ها: نیکون , هاوایی , مردم ,
:: بازدید از این مطلب : 192
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 5 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: