امام و رهبری سرمایه همه ملت است/ نامزدها از ولایت فقیه استفاده ابزاری و جناحی نكنند
نوشته شده توسط : gogos

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، آیت الله سید احمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران در محل دانشگاه تهران در سخنانی اقشار مختلف مردم كشور را به حضور و مشاركت حداكثری در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در جمعه آینده (12 اسفند) فراخواند و توصیه هایی را در باب رعایت اخلاق انتخاباتی به نامزدهای انتخابات داشت.

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری نامزدهای انتخابات را از استفاده ابزاری از امام (ره)، مقام معظم رهبری و ولایت فقیه برحذر داشت و گفت: امام (ره) و مقام معظم رهبری سرمایه همه مردم ایران هستند و جناح های رو به نظام همواره مورد محبت امام بودند و مورد محبت مقام معظم رهبری هم هستند.

امام جمعه موقت تهران از نامزدهای انتخابات مجلس نهم خواست كه در تبلیغات انتخاباتی، به بیان توانمندی های خود بپردازند.

خاتمی خاطرنشان كرد: نقل قول های برخی در روزهای اخیر كه مقام معظم رهبری در باب انتخابات چنین فرموده اند، خود مصداق بارز بداخلاقی انتخاباتی است.

** نظرسنجی ها: حضور ملت بسیار باشكوه است

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این كه همه كسانی كه برای رضای خدا وارد صحنه انتخابات شده اند، پیروز هستند، گفت: پیروز واقعی ملت ایران است كه 12 اسفند حماسه دیگری می آفریند .

امام جمعه موقت تهران افزود: بشارت می دهم كه نظرسنجی های واقع بینانه از سراسر كشور نشان می دهد كه حضور مردم در انتخابات آتی بسیار باشكوه خواهد بود.

وی خطاب به مردم ایران اسلامی تصریح كرد: دشمنان ملت ملتمسانه به شما می گویند كه نیایید رای دهید اما به فضل خدا، در این دوره باشكوه تر از هشت دوره سابق انتخابات مجلس شورای اسلامی به صحنه خواهید آمد و تودهنی محكمی به همه دشمنان می زنید.

خاتمی با بیان این كه حضور مردم در انتخابات 12 اسفند از جنس حضور باشكوه در راهپیمایی 22 بهمن است، تصریح كرد: بهار انتخابات در ایران برای زغال های تحریمی و كسانی كه نخواستند با ملت ما همراه شوند روسیاهی به همراه خواهد داشت و پرونده سیاه آنها را سیاه تر خواهد كرد.

** رد صلاحیت شدگان همچنان نزد مردم محترم خواهند بود

خطیب جمعه تهران درباره داوطلبان رد صلاحیت شده نیز گفت كه به دنبال بررسی دلایل رد صلاحیت ها نبوده ام اما سخن من همان سخن مقام معظم رهبری است كه فرمودند اگر كسی در یك عرصه رد صلاحیت شد به عنوان رد صلاحیت مطلق در همه عرصه ها نیست؛ بلكه وی در این عرصه رد صلاحیت شده اما ممكن است در ده ها عرصه دیگر، صلاحیت داشته باشد.

خاتمی در ادامه داوطلبان رد صلاحیت شده را به تمكین و تبعیت از قانون فراخواند و تاكید كرد: مردم حریم چهره های صالحی را كه رد صلاحیت شده اند را نگه می دارند و آنان همچنان نزد مردم محترم خواهند بود.

** اهانت آمریكایی ها به ساحت مقدس قرآن كریم تعمدی است

محكومیت اقدام نظامیان آمریكایی در توهین به ساحت مقدس قرآن كریم در پایگاه این كشور در افغانستان، بخش دیگری از خطبه دوم امام جمعه موقت تهران را به خود اختصاص داد.

خاتمی ادعای مقامات آمریكایی درباره اشتباهی وسهوی بودن اقدام نظامیان این كشورها در به آتش كشیدن قرآن كریم، كتاب آسمانی مسلمانان را رد كرد و گفت: طبق گزارش گزارشگران، این اقدام تعمدی بوده است و از سر كینه دولتمردان آمریكایی با اسلام است.

وی جسارت آمریكایی ها در جمع آوری قرآن هایی كه زندانیان مسلمان می خواندند و به آتش كشیدن این كتاب مقدس را 'جنایتی هولناك' توصیف كرد و گفت: آنها با این اقدام انگار تك تك مسلمانان را به آتش كشیده اند.

امام جمعه موقت تهران، خروش مسلمانان در كشور افغانستان در اعتراض به این جنایت هولناك را 'غیرتمندانه' خواند و گفت: واكنش آنها را مصداق غیرت دینی می دانم .

خاتمی در ادامه عذرخواهی باراك اوباما رییس جمهوری آمریكا و فرمانده پایگاه نظامی این كشور در بگرام در افغانستان را 'صوری' ارزیابی كرد و گفت: با صدای بلند می گویم و دنیا بداند كه دولت آمریكا ضد اسلام است، توهین آمریكایی ها اشتباه نبوده و بلكه عمدی بوده است چرا كه دولتمردان واشنگتن نسبت به اسلام كینه دارند.

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان افزود: حركت های مداوم آنها در ایجاد مشكل برای نظام اسلامی هم دقیقا به همین دلیل است.

امام جمعه موقت تهران با انتقاد از سكوت مسوولان برخی كشورهای اسلامی در قبال این جنایت هولناك گفت: آنچه غم جانكاه به نظر می رسد این است كه سران كشورهای اسلامی كه خود را خادم الحرمین الشریفین می دانند و مسلمانان مظلوم را در بحرین می كشند، با دولتمردان آمریكایی دوست صمیمی هستند و علی التحقیق در همه این جنایات شریك هستند.

** تقدیر از بستن شیر نفت به روی برخی كشورهای مغرور اروپایی

خطیب جمعه تهران در بخش دیگری از سخنان خود از قطع صادرات نفت ایران به كشورهای فرانسه و انگلیس در روزهای اخیر تقدیر كرد و گفت: از حركت مقتدرانه نظام اسلامی كه در اقدامی بسیار شایسته، شیر نفت را به برخی از كشورهای مغرور اروپایی بست، تقدیر و تجلیل می كنم.

خاتمی با یادآوری تصویب تحریم خرید نفت ایران در اتحادیه اروپا گفت: آنها می خواستند برای ما بحران درست كنند و حال آن كه به فضل خدا، این موضوع به بحران شكننده ای برای خودشان تبدیل شد.

وی روند صعودی بهای نفت و پیش بینی كارشناسان مبنی بر تداوم این روند را یادآور شد و خطاب به كشورهای امضا كننده تحریم ایران گفت: می خواستید برای ما چاه درست كنید اما به فضل خدا خودتان در این چاه افتاده اید.

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری با یادآوری توصیه خود به اروپا در خطبه اول مبنی بر این كه 'اروپا با طناب پوسیده آمریكا به چاه نرود و خود را بدبخت نكند' اظهار داشت: مسوولان این كشورها حدود 500 كشته ناشی از سرما را تاكنون ثبت كرده اند، خود را به این وضعیت انداخته اند.

امام جمعه موقت تهران گفت: آدم های منصفی كه در این كشورهای اروپایی هستند در كنار كسانی كه در جنبش وال استریت علیه نظام سرمایه داری فریاد می زنند، خطاب به سران كشورهای خود فریاد بزنند كه شما در جای خود نشسته اید و این مردم ضعیف هستند كه آسیب می پذیرند.

**حضور پای صندوق هم واجب عقلی و هم واجب شرعی است

خطیب جمعه تهران در بخش دیگری از سخنان خود با موضوع رقابت بزرگ 12 اسفندماه تاكید كرد: حضور پای صندوق رای و شركت در انتخابات هم واجب عقلی و هم واجب شرعی است.

وی تقویت نظام اسلامی را به منزله تقویت اسلام ناب محمدی (ص) و پرچم دراهتزاز درآمده اسلام در دنیا دانست و یادآور شد: پای صندوق رای آمدن تقویت نظام اسلامی است.

خاتمی گفت: هرچند مقدمه واجب، وجوب شرعی نداشته باشد نزد عقلا وجوب عقلی دارد.

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری در باب واجب بودن حضور در انتخابات به آیه مباركه 62 سوره نور و آیه شریفه 58 سوره نساء استناد كرد و گفت: در آیه 62 سوره نور آمده است كه مومنان به خدا و رسول ایمان دارند و در امر جامع نظیر جهاد و نماز جمعه همراه پیامبرند.

وی خاطرنشان كرد: با همین ملاك هایی كه بزرگان گفته اند می گویم كه انتخابات امر جامع است و مومنین از ولی جدا نمی شوند.

امام جمعه موقت تهران یادآور شد: در این آیه، رسول به عنوان شخصیت حقوقی اش مطرح است یعنی اگر امیرالمومنین (ع) حاكم بود مومنین از ایشان جدا نمی شوند و امروز كه ولی فقیه و نایب عام حضرت ولی عصر (عج) حاكم است از ولی جدا نمی شوند و در صحنه حاضر می شوند و اگر عذر شرعی دارند با اجازه ولی در صحنه حاضر نمی شوند.

خاتمی درباره آیه مباركه 58 سوره نساء نیز گفت: در این آیه، دستور خداوند ذكر شده است كه امانت ها را به اهل آن برگردانید و رهبری كه بالاترین مسوولیت است امانت شمرده شده است؛ مسوولیتها هم هر یك امانت است.

وی خاطرنشان كرد: مسوولیت مجلس شورای اسلامی كه تحقیقا در راس اموراست و كسی حق ندارد در این فرمایش امام (ره) خدشه ای وارد كند، چون مردم در راس امورند و فرمایش امام مبنا دارد.

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری گفت: وقتی مردم در راس امور هستند، مجلس شورای اسلامی نماد مردمسالاری دینی و در راس امور است.

وی خاطرنشان كرد: مردم شرعا طبق این دو آیه موظف هستند وارد صحنه انتخابات شوند و امانت را به انسان های صالح بسپارند.

** مردم با رای خود مجلسی در خور نظام اسلامی بسازند

امام جمعه موقت تهران در ادامه از اقشار مختلف مردم خواست كه با رای خود مجلسی در خور نظام اسلامی بسازند.

خاتمی گفت: تحقق این امر با انتخاب اصلح میسر است؛ نه این كه كسی بی حساب پای صندوق حاضر شود و همینطوری اسم بنویسد.

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: همانگونه كه رهبر معظم انقلاب فرمودند، اصل انتخابات یك تكلیف الهی است، انتخاب اصلح هم یك تكلیف الهی است.

وی درباره ویژگی نامزد اصلح اظهار داشت: این گونه افراد باید در عمل نشان دهند كه مومن و متعهد به ارزش های الهی هستند، بینش سیاسی مرتبط با مجلس و بصیرت دارند تا فریب نخورند؛ پای كار بایستند و از موج ها و جوسازی ها تاثیر نگیرند.

امام جمعه موقت تهران گفت: نامزد اصلح به اهرم های قدرت و ثروت وابسته نیست، تولی و تبری دارد، ولایتمدار عملی است و از آنها كه با ولایت زاویه دارند خود را جدا كرده است.

وی یادآور شد: نامزدهایی كه ولایتمدار نیستند و تبری هم نداشته باشند، خدای ناكرده آسیب پذیر هستند.

خاتمی با تاكید بر این كه یكی از ویژگی های مهم نامزد اصلح، قانونمداری است، گفت: نامزدی كه هنوز به مجلس قانونگذاری نرفته در فرایند تبلیغات خلاف قانون عمل می كند و روشن است كه اصلح نیست.

وی اقدامات برخی نامزدها در راستای التهاب آفرینی را در ادامه بازی فتنه 88 دانست و گفت: این گونه افراد نه تنها اصلح نیستند بلكه صلاحیت آنها زیر سوال است.

** ضرورت پرهیز از عوام فریبی

امام جمعه موقت تهران با تاكید بر ضرورت پرهیز نامزدهای انتخابات از عوام فریبی به آنان یادآور شد كه بر سر سفره نظام اسلامی نشسته اند؛ بستری كه نظام برای آنها فراهم كرده است و آنها از این جایگاه می خواهند به مجلس بروند.

وی گفت: با این وجود، برخی نامزدها خود را برای هوادارنشان به عنوان پرفسور و فیلسوف بی نظیر قرن معرفی و نظام را تخریب می كنند و در ادامه می گویند كه به من رای دهید تا منجی شما شوم؛ این گونه اظهارات قطعا بلوف و خالی بندی و در راستای ورود به مجلس از طریق عوام فریبی است كه مردم باید مراقب این گونه عوام فریبی ها باشند.

خاتمی همچنین نامزدها را به پرهیز از غلو درباره خود فراخواند و گفت: گاهی نامزدهای انتخابات عناوینی می نویسند كه در شان آنها نیست و مسوولیت هایی را ذكر می كنند كه برخی از آنها مسوولیت نیست و برخی نیز دروغ است؛ این گونه می گویند كه نامزد ما نادره عصر است.

** انتقاد از تشبیه نامزدها به شهید مدرس

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری خطاب به برخی نامزدهای انتخاباتی كه می گویند نامزدهایی مثل مدرس را به مجلس بفرستید، گفت: تو خود را مدرس می دانی؟ مدرس فقیه بود، مجتهد بود، در زمان طاغوت داد زد، فریاد زد. تو مدرسی ؟ این گونه غلو كردن، نوعی تبلیغات اغواگرایانه است؛ مردم مراقب این گونه تبلیغات اغواگرایانه باشند.

امام جمعه موقت تهران گفت: اخلاق انتخاباتی ایجاب می كند كه پایان رقابت، رفاقت باشد و خوش اخلاق ها روز بعد انتخابات و با مشخص شدن نتیجه آرا شناخته می شوند.

وی ادامه داد: اگر آنها به رقیب پیروز خود تبریك گفتند و آمادگی خود را برای همكاری اعلام كنند، با اخلاق هستند و اگر نخواهند به قانون تمكین كنند و شلوغ كنند، بداخلاق هستند.

خاتمی ضمن توصیه به مردم برای سبقت گرفتن در حضور پرشور پای صندوق‌های رای گفت: یكی از عرصه‌های خیرات حضور گرم و در اسرع وقت در انتخابات است؛ برخی می‌گویند بگذارید آخر وقت برویم، اما باید بدانیم نفس این صف‌های طویل مایه افتخار نظام اسلامی است.

سیام**2026





:: برچسب‌ها: روز , مردم , شیکاگو ,
:: بازدید از این مطلب : 163
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 5 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: